- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Rygge opgiver ikke genåbning

Moss Lufthavn Rygge syd for Oslo kæmper videre for at få kommerciel flytrafik igen, men indtil videre må ejeren væbne sig med tålmodighed.

Siden 2016 har der ikke været kommerciel flytrafik ind og ud af Moss Lufthavn i Rygge, der ligger 60 kilometer syd for Oslo. Efter ni år med kommercielle flyvninger opererede Ryanair den foreløbigt sidste fra lufthavnen.

Det seneste års tid har lufthavnen arbejdet hårdt for at få genåbnet startbanerne for den civile flytrafik. I september i år stod det imidlertid klart, at lufthavnen ikke vil åbne igen i foråret 2020, som ellers var målet for lufthavnens ejer, Jotunfjell Partners.

”Vi havde en meget god dialog med store og gode flyselskaber. Vi fortsætter denne dialog i løbet af det nye år. Denne gang er vi bedre rustet. Flyselskaberne kender os, og vi kender dem. Vi har på ingen måde rykket tilbage til start. Jeg vil hellere sige, at vi er ved at gå ind i det sidste sving før opløbet,” sagde Alf-Reidar Fjeld til Moss Avis i sidste uge.

Alf-Reidar Fjeld er hyret af Jotunfjell Partners til at hjælpe med at få genåbnet Moss Lufthavn Rygge. Han ønsker over for avisen ikke at komme med navne på potentielle flyselskaber, men afviser heller ikke, når avisen nævner lavprisselskaberne Norwegian, Ryanair, Wizz Air og easyJet.

MAX-problemer udfordrer ny start
Den største årsag til, at åbningen af Moss Lufthavn Rygge lader vente på sig, er flyselskabernes mangel på kapacitet. Forsinkede leveringer af nye fly og problemerne med de groundede Boeing 737 MAX-fly forsinker en genåbning af den norske lufthavn. Nogle af de selskaber, som lufthavnen havde forhandlet med om en rute, har mødt udfordringer grundet MAX-flyene, skriver osloairports.com.

”Flere flyselskaber har ønsket at starte flyvninger fra Rygge, men manglende flykapacitet har betydet, at flyelskaberne har været nødt til at reducere deres trafikprogrammer. Dermed var der ikke nok volumen tilbage til os i Rygge,” skrev Espen Ettre, bestyrelsesmedlem i Jotunfjell Partners, i en kommentar i september.

”Den passagervolumen, flyselskaberne kunne give os, var for lille til, at vi kunne operere Moss Lufthavn på en forsvarlig måde. Når det er sagt, var vi meget tæt på en aftale med flyselskaberne. Derfor holdt vi ved så længe.”

Der er også blevet spekuleret i, at Petter Stordalen, der for nyligt blev en af de nye ejere af Spies, skal være interesseret i at anvende Moss Lufthavn Rygge med charterfly. Alf-Reidar Fjeld ønsker imidlertid ikke at kommentere på denne del, skriver osloairports.com.

 

Relaterede artikler:

Norsk lavprislufthavn kan blive vakt til live

Flyafgift forhindrer genåbning af Oslo-lufthavn

Ryanair lukkede og slukkede i Oslo-lufthavn