Sønderborg Lufthavn. (Arkivfoto)

S-SF forslag til klimaafgift truer dansk luftfart

Oppositionspartierne S og SF har lavet et fælles udspil til næste års finanslov. Her ønsker de to partier at indføre en ‘klima-afgift“ på 75 kr. pr. flyrejsende fra danske lufthavne. Det skal indbringe staten et provenu på 700 mio. kr.

Den største trussel for dansk indenrigsflyvning kommer hverken fra askeskyer, brændstofpriser eller den benhårde konkurrece mellem de tre aktører på de danske indenrigsmarked.

Lige nu er den største trussel det fælles udspil til næste års finanslov, som Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti har præsenteret. Heri indgår nemlig et forslag om at indføre en ‘klima-afgift’ på flytransport fra danske lufthavne.

De to partier nævner i forslaget, at prisen på at flyve er faldet betydeligt gennem de seneste år, hvilket har øget flytrafikken. Derfor mener S og SF, at der er brug for at øge tilskyndelsen til at anvende andre transportformer.

Afgiften ønskes fastsat til 75 kr. pr. afrejsende passager (i forslaget står pr. flybillet, red.), hvilket samlet vil kunne indbringe et provenu på 700 mio. kr.

Det betyder ifølge beregninger foretaget af CHECK-IN.dk, at udenrigs- og chartertrafikken fra Københavns Lufthavn vil skulle bære ca. 500 mio. kr., mens indenrigstrafikken samt udenrigs- og chartertrafikken fra de jyske lufthavne skal bidrage med ca. 200 mio. kr.

Forslaget støder naturligligvis mod stor modstand i den danske luftfartsindustri. Særligt de jyske provinslufthavne vil blive hårdt ramt på indenrigsruterne, idet returbilletter fra Jylland til København vil blive 150 kr. dyrere end i dag.

“Jeg forstår ikke, hvorfor en hel region skal brandbeskattes med årligt 10 – 12 mio. kroner,“ siger lufthavnschef Anders Sørensen fra Sønderborg Lufthavn. Han tilføjer: “Hvis der skal gøres noget reelt for ‘udkants-Danmark’ og skabe vækst og bæredygtighed, så vil det være forkert at klippe infrastrukturen over.“

Lufthavnschefen henviser her til, at der ikke i det syd- og sønderjyske område er brugbare alternativer til flytransport, når destinationen er København. Alene en togrejse med DSB tager op imod 4 timer på trods af, at Sønderborg-banen netop har gennemfået en større sporomlægning.

Foto: Sønderborg Lufthavn er en af de indenrigslufthavne, der vil blive hårdt ramt, hvis udspillet fra S og SF til en klimaafgift på flytrafik bliver en realitet.