Air Frances topchef sammenligner de nye køjer med de hvilerum til kabinepersonalet, som findes på mange langdistancefly. Foto: KLM.

Så luksuriøst flyver kabinebesætningerne

De såkaldte ‘crew rest areas’ på de store langdistancefly er ofte mere komfortabelt indrettede end flysæderne i Førsteklasse og Business Class-kabinerne.

Hvad laver stewardesserne og stewarderne egentlig på en 12 eller 15 timer lang flyvning på tværs af kloden, når vi andre ser film, sover eller i det mindste prøver på at sove? Nogle af dem er naturligvis på vagt, nogle løser krydsord, nogle snakker med kollegerne om vind, vejr og nye overenskomster. Men ofte tager nogle besætningsmedlemmer også lige en lur. For at det kan lade sig gøre ordentligt, og besætningsmedlemmerne ikke ender med at have sovet lige så dårligt som os andre og føle sig lige så radbrækkede, så er der på langdistancefly ofte indrettet særlige hvileområder langt væk fra passagerernes nysgerrige blikke. Og ofte så er de mere magelige end hvad selskaberne byder sine passagerer på første og business klasserne.
Nogle af de største hvileområder til stewardesserne finder vi ombord på de Boeing 777-300ER (Extended Range) fly, som bliver brugt på de meget lange 12- 16 timers flyvninger fra Asien og Australien til Nordamerika og Europa. Flere selskaber har således i deres fly installeret en hel lille gang med i alt otte senge i små aflukker. Fire på hver side af gangen.

Fornylig lagde det hollandske luftfartsselskab KLM billeder af hvileområdet (billedet til højre) ud på sin Facebook-side, så passagererne kunne se hvordan kabinepersonalet “bor“ ombord på selskabets Boeing 777-300ER fly.

Området findes under flyets tag over den bagerste del af økonomiklassen. I det bagerste galley bag en anonymt udseende dør gemmer sig en lille stige op til hvileområdet.

Stewardesse på skødet
Ofte er hvert lille aflukke udstyret med en læselampe, strøm til en computer og lignende. Kollegerne kommer ikke rundt med brandvarme stofservietter, putter en med tæpper og servere morgenmad på sengen, sådan som passagererne på de forreste rækker neden under i kabinen får det. Men til gengæld har stewardesserne en rigtig seng, som ikke blot er en stol, der sænkes ned. Samtidig kan de trække gardinet for og få lidt privatliv, som man kun finder det hos de få selskaber, som har deciderede kabiner til deres førsteklassespassagerer.
Der er ingen vinduer og ståhøjden er godt en meter i hvileområdet under taget på en Boeing 777-300ER. Hvis stigen ned til kabinen skulle blive blokeret er der installeret en nødnedgang, som i flere selskabers fly fører ned til bagagehylden over en række med økonomiklassesæder. Lige præcis denne bagagehylde kan ikke åbnes udefra. Til gengæld kan man som passagerer risikere at sidde med en stewardesse i nattøj på skødet.
I de nye Boeing 787 Dreamliner-fly er ikke kun kabinerne en tand lækrere end i andre langdistancefly. Også besætningernes hvileområder har fået et facelift. Men lige som i de fleste andre nyere langdistancefly fra Boeing, så er det stadig oppe under taget, at tingene foregår. Lige bag cockpittet kan piloterne således kravle op i en lille hems med to madrasser og cirka en meter til loftet. Lige nok til at kunne sidde op og læse en krimi inden man tager et par timer på øjet.
Lem i gulvet
Hos Lufthansa, Singapore Airlines og andre brugere af Airbus A340-fly er besætningernes hvileområder typisk installeret i fragtcontainere under kabinen. Fra en lem i gulvet er der adgang ned til det kompakte lille område med senge til typisk otte besætningsmedlemmer. Her er ingen vinduer, men til gengæld er der rigtige senge, som overgår hvad passagererne på første klasse må tage til takke med.
Hos SAS er sæderne i den ene side på de bagerste rækker af selskabets Airbus A340-fly taget ud og erstattet af små lukkede kabiner, hvor stewardesserne og stewarderne kan lægge sig ind. Det bruges ofte på flyvninger på mellem 7 og 12 timer, hvor behovet for at hvile sig ikke er så stort.
Nogle gange sker det også, at besætningsmedlemmer indtager almindelige pladser i kabinen, men for det meste diskret og i god afstand af de betalende passagerer.