SAAB vil bygge civile fly igen

Den svenske flyproducent SAAB overvejer at genoptage produktionen af civile fly. Det er markedet for turboprop-fly i 90-personers klassen, som svenskerne er lune på.

I 1997 rullede det sidste af i alt 522 SAAB 340 og SAAB 2000 turbopropfly ud fra produktionshallerne hos SAAB i Linköping. Dermed sagde den svenske flyproducent farvel til civil flyproduktion, og i dag står der kun Gripen-kampfly på programmet.

Men svenskerne pusler med planer om at vende tilbage til den civile flyproduktion. Det kom frem, da en direktør fra motorproducenten GE kom til at tale over sig ved en konference for regionalflyselskaber i USA.

GE-direktør Allen Paxson fortalte på et pressemøde, atman var i diskussioner med en ny aktør på markedet for 90-personers turbopropfly om levering af GE’s nye CPX-38 turboprop motorer til projektet. Da journalisterne gik ham på klingen om navnet på den aktør, sagde Paxson, at der var tale om svenske SAAB.

Hos SAAB bekræfter man, at de svenske ingeniører ser på mulighederne for at bygge et nyt turboprop-fly. Forskellige leverandører er derfor blevet inviteret til Linköping for at fortælle om de nyeste teknologier inden for deres felt. Og på motorsiden var det altså blandt andet GE, der havde fremvist planerne for CPX-38.

Stenrig familie
I dag er der to toneangivende aktører på markedet for turboprop-fly til mellem 70 og 100 passagerer. Det er canadiske Bombardier med deres Dash-8 familie og fransk-italienskeAvions de Transport Régional med deres ATR-72’ere.

Brasilianske Embraer er også en stor aktør på markedet for regionalfly med under 100 sæder, men de har valgt at udstyre deres fly med jetmotorer. Lige fra den mindste ERJ-135 med plads til omkring 35 passagerer til den største E-195 med plads til omkring 100 passagerer.

SAAB’s hovedaktionær er den stenrige svenske Wallenberg-familie, og SAAB har derfor de penge, der skal til for at udvikle et helt nyt fly fra bunden.

De små 36-personers A340-fly bruges blandt andet flittigt i USA og Australien på små feeder-ruter samt af flere svenske regionalflyselskaber.

SAAB har i dag kun navnet tilfælles med bilproducenten SAAB.