Ryanair Boeing 737-800 i Billund Lufthavn. (Foto: Jonas Kunzendorf)

Sammenbrud i forhandlinger mellem FPU og Ryanair

Endnu en forhandling mellem Flyvebranchens Personale Union og Ryanair om en overenskomst for de danske ansatte endte onsdag uden resultat. “Vi har afbrudt forhandlingerne,” siger FPU.

Siden efteråret har Flyvebranchens Personale Union (FPU) været i intense forhandlinger med Ryanair-datterselskabet Malta Air om en overenskomst for de piloter og kabineansatte, der er beskæftiget på basen i Billund Lufthavn, der blev genåbnet i oktober sidste år med foreløbigt to fly.

Der har været mange forhandlinger i både København og i London, men nu er forhandlingerne endegyldigt brudt sammen. Det oplyser FPU.

“Vi har undersøgt alle muligheder for løsninger. Men det står klart, at vi bliver ved med at være alt for langt fra hinanden. Derfor har vi afbrudt forhandlingerne,” forklarer Anders Mark Jensen, næstformand i FPU.

”Jeg går nu tilbage til vores hovedbestyrelse for at diskutere, hvad det næste skridt bliver,” siger Anders Mark Jensen.

Uenige om det meste
Lige siden starten af forhandlingerne har parterne været meget langt fra hinanden uden at det er lykkedes at finde ud af, hvad den konkrete uenighed består i. Parterne har nemlig undervejs forpligtet hinanden til fortrolighed i processen, men Anders Mark Jensen afslører dog nu, at Ryanair insisterer på “en urimelig lav grundløn”, hvor de ansatte skal hente det meste af lønnen på tillæg.

“Vi er uenige om det meste. Vi ønsker, at alle dem, der flyver ud af Billund på Ryanair-farvede fly gør det på danske løn og arbejdsvilkår. Men det vil Ryanair ikke forpligte sig til. Vi er urolige for, at Ryanair vil forsøge at benytte sig af kontraktansatte og selvstændige piloter og kabineansatte ud af Danmark,” siger Anders Mark Jensen.

I efteråret var Forligsinstitutionen i en periode inde som mediator med henblik på at skabe et forhandlingsresultat, men det lykkedes ikke.

“Hvis Ryanairs datterselskab vil være i Danmark og ekspandere, skal det foregå på danske vilkår,” siger Anders Mark Jensen.

Uklarhed om “den danske model”
Ryanair er selv af den opfattelse, at selskabet tilbyder ansættelsesvilkår efter “den danske model”, så længe at der er tale om lokale overenskomster.

“Vores base er åbnet med danske ansættelseskontrakter og dansk indkomstskat og socialsikring,” skrev Eddie Wilson, administrerende direktør i Ryanair, i november i en mail til CHECK-IN.dk.

På et pressemøde i september sidste år forud for baseåbningen i Billund var Eddie Wilson også optimist i forhold til at nå frem til en aftale med FPU.

“Vi har indgået aftaler med alle andre fagforeninger i Europa, og jeg tror ikke, at det vil blive anderledes for Danmark. Vi vil tilpasse vores model til de danske betingelser. Vi taler fortsat med FPU, og vi kommer til at få en aftale,” understregede Ryanair-bossen dengang.

 

Relaterede artikler:

Ryanair: Vi har taget “den danske model” til os

Ryanair i gang på Billund-base uden overenskomst

Ryanair-boss: Vi lander en aftale med FPU