- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS aflyser Kina i resten af vinterprogrammet

SAS forlænger aflysningerne til Beijing og Shanghai frem til den 29. marts, og samlet skønnes Kina-flystoppet at ville koste selskabet et trecifret millionbeløb.

Den øgede smittespredning af den frygtede coronavirus får nu SAS til – i lighed med andre flyselskaber – at aflyse flyvningerne til Kina frem til slutningen af vintertrafikprogrammet den 29. marts.

Det betyder, at SAS ikke vil gennemføre de daglige flyvninger til Bejing og Shanghai fra København Lufthavn. I stedet vil passagerer, der allerede har købt billet, få tilbud om at ombooke til et senere tidspunkt eller også at få refunderet billetten.

“Sikkerheden for vores passagerer og ansatte er vores højeste prioritet. Der er foretaget en ny evaluering af situationen i Kina omkring coronavirus, og derfor har SAS besluttet at forlænge supensionen af flyvningerne,” skriver selskabet.

Derimod vil SAS fortsat betjene Hong Kong med indtil videre fem ugentlige afgange fra København.

Et trecifret millionbeløb
Hos Sydbank mener aktieanalysechef Jacob Pedersen, at flystoppet til Kina kan blive dyrt for SAS, idet SAS på årsbasis får mellem 8-10 procent af indtægterne fra Kina-flyvningerne. Dog noget mindre i februar og marts, der er lavsæson.

“Vi vurderer, at to måneder uden Kina-flyvninger koster selskabet i omegnen af 200 millioner svenske kroner (145 millioner danske kroner, red.) i mistede indtægter. Selskabet sparer dog samtidig en del omkostninger ved at have parkeret to langdistancefly på landjorden i perioden, ligesom det kun betyder meget begrænsede forstyrrelser af selskabets andre aktiviteter. Samlet er der dog grund til at forvente, at SAS’s indtjeningstab vil løbe op i et trecifret millionbeløb,” skriver Jacob Pedersen i en kommentar.

Mens der er udsigt til et stort indtægtstab på Kina-flyvningerne, vil SAS samtidig kunne spare penge i resten af forretningen, da brændstofpriserne som følge af coronavirusudbruddet er faldet med 20 procent i løbet af den seneste måned. På kort sigt får SAS dog ikke gavn af prisfaldet, da selskabet allerede har afdækket en betydelig del af forbruget i første halvår af 2020 – og til en noget højere pris end den aktuelle markedspris.

Fra Beijing til Washington
Aflysningen af Kina-flyvningerne betyder i øvrigt, at SAS får mulighed for at omdisponere langdistanceflåden, da et af de nye Airbus A350 langdistancefly, skulle have opereret på ruten til Beijing fra den 7. februar.

Flyet er indtil videre blevet indsat mellem København og Washington D.C.

 

Relaterede artikler:

Coronavirus kan koste flyselskaber mere end SARS

Op imod 25.000 SAS-passagerer ramt af Kina-aflysninger

SAS indstiller Kina-flyvninger