Luftfartsanalytikere vurderer, at coronavirus-epidemien kan blive både dyrere og mere langvarig for flyselskaberne end SARS-epidemien i 2003.
SARS-epidemien i 2003 var et stort tilbageslag for den globale luftfart, som mistede milliarder af kroner i omsætning.
Nu står luftfartsindustrien over for en anden stor krise på grund af coronavirus-udbruddet i Kina, og den krise vil sandsynligvis have endnu større økonomiske konsekvenser for luftfarten end SARS-krisen havde. Det siger luftfartsanalytikere til CNN.
En lang række flyselskaber har på grund af coronavirus-udbruddet annulleret flyrejser til og fra det kinesiske fastland, og flere lande har forbudt indrejse for udlændinge, der har været i Kina, ligesom lande vejleder egne borgere om at undlade rejser til Kina.
Coronavirus-krisen vil helt sikkert koste flyselskaberne mere end de 48 milliarder kroner, som SARS kostede branchen. Det siger Ivan Su, analytiker hos det finansielle serviceselskab Morningstar, til CNN.
Langt flere kinesere flyver i dag
Når luftfartsbranchen denne gang vil blive ramt hårdere, skyldes det blandt andet, at antallet af kinesiske flyrejsende nærmest eksploderet siden 2003. Cirka 660 millioner kinesiske passagerer rejste med fly i 2019, hvilket er mere end syv gange så mange som i 2003.
Da SARS-epidemien ramte, faldt den globale passagertrafik med 18,5 procent i april 2003 sammenlignet med et år tidligere, mens faldet i Asien-Stillehavs-området var på næsten 45 procent ifølge bureauet Fitch.
Denne gang kan faldet blive langt større. Coronavirus-udbruddet ramte, netop som Kina forberedte sig det kinesiske nytår, som er den primære ferieperiode i Kina. Millioner af kinesiske har droppet deres rejseplaner, og alene på den første dag i ferieperioden faldt antallet af flyrejser i Kina mere end 41 procent sammenlignet med samme dag året før, oplyser kinesiske myndigheder.
Coronavirus-krisen vil ramme de kinesiske flyselskaber hårdest, men også have omfattende konsekvenser for flyselskaber i andre lande, siger analytikere.
“Flyselskaber bliver mere påvirket i dag, fordi Kina er verdens økonomiske motor,” siger Shukor Yusof fra det malaysiske konsulenthus Endau Analytics til CNN.
Måske længere periode med aflysninger
SARS-epidemien førte hos mange flyselskaber til aflysninger af fly i en periode på cirka to måneder, og denne gang kan der måske blive tale om aflysninger i en endnu længere periode, påpeger CNN.
Hongkong-selskabet Cathay Pacific Airways planlægger allerede nu at reducere selskabets globale sædekapacitet med 30 procent i en periode på to måneder.
Relaterede artikler:
Cathay Pacific vil fjerne 30 procent af kapaciteten
EASA udsteder sikkerhedsbulletin om coronavirus
Op imod 25.000 SAS-passagerer ramt af Kina-aflysninger