- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS kan være interessant for Lufthansa

Reuters satte i går gang i rygtestrømmen omkring SAS. Det hævdes, at SAS er tiltænkt en rolle under Eurowings-konceptet på tilsvarende måde, som der er planlagt for Brussels Airlines.

Da SAS den 19. november 2012 afholdt et improviseret pressemøde i København efter at have haft en nærdøds-oplevelse, var bestyrelsesformand Fritz Schur meget klar i mælet omkring det skandinaviske flyselskabs fremtid.

“Nu er det op til selskabet at vise, at det kan konkurrere. Siden jeg tiltrådte i bestyrelsen, har jeg aldrig lagt skjul på, at SAS bør indgå i en alliance eller fusion. En eller anden fusion, sammenlægning eller overtagelse vil være godt,” lød det fra bestyrelsesformanden direkte på live-TV.

På pressemødet kunne Fritz Schur samtidig bekræfte, at SAS i september 2008 var tæt på at blive solgt til Lufthansa, men at finanskrisen efter krakket i Lehman Brothers satte en stopper for transaktionen. “Vi var dage fra en aftale,” bekræftede han på pressemødet.

Nu er der gået tre og et halvt år siden det omtalte pressemøde. I mellemtiden har SAS bevist, at selskabet atter kan tjene penge, mens Lufthansa, efter at have gennemført strategi- og forretningsplanen SCORE, atter er gearet til vækst.

Eurowings vil integrere nye partnere
Gårsdagens rygter fra det internationale nyhedsbureau Reuters om fornyet interesse fra Lufthansa i forhold til SAS, kan meget vel have noget på sig.

For det første er Reuters et anerkendt og seriøst nyhedsbureau, der ikke lancerer en historie, der kan have store effekter på selskabernes aktiekurser, uden at have sikre kilder at hænge historien op på. Herudover vil Lufthansas påståede ønske om hel eller delvis konsolidering af SAS i den tyske luftfartskoncern passe godt med de strategiske udmeldinger, som selskabet er kommet med siden sidste efterår.

Lufthansa er i gang med at implementere en ny strategiplan, der hedder “7to1 – Our Way Forward”. Her er et af de syv elementer beskrevet som nye koncepter til vækst. Netop dette strategiske område omhandler datterselskabet Eurowings, der i 2016 forventes at øge kapaciteten med op imod 35 procent.

“Eurowings-konceptet er baseret på en skalerbar selskabsstruktur, def sikrer en fleksibel integration af nye partnere,” hedder det i Lufthansas årsrapport for 2015, der blev offentliggjort i sidste måned.

Her fremgik det også, at Lufthansa forventede at gøre brug af organisk vækst og konsolidering til at udvikle Eurowings´ position som det største point-to-point flyselskab i hjemmemarkederne i Tyskland, Østrig, Schweiz og Belgien.

Brussels Airlines, som Lufthansa i dag ejer 45 procent af, er allerede hos den tyske luftfartskoncern strategisk placeret under Eurowings-konceptet, da Lufthansa tilsyneladende fastholder Frankfurt, München, Wien og Zürich som koncernens hubs, der betjenes af hub-selskaberne Lufthansa, Austrian og SWISS.

SAS-vækst i point-to-point ruter
Hvis Lufthansa således skulle have en interesse i SAS, skal det formentlig være gennem Eurowings, således at SAS skal producere point-to-point trafik fra Skandinavien til Europa samt til oversøiske destinationer, således at SAS får samme rolle i Eurowings-samarbejdet som Brussels Airlines er tiltænkt.

Det betyder dog, at Lufthansa i givet fald skal tilføje Skandinavien som nyt hjemmemarked som supplement til de fire eksisterende hjemmemarkeder.

En SAS-rolle med point-to-point ruter harmonerer i øvrigt godt med, hvad SAS-koncernchef Rickard Gustafson for nyligt udtalte til en amerikansk journalist i et interview offentliggjort i britiske Business Insider. Her kommenterede han angiveligt mulighederne for at lade Skandinavien være et hub i trafikken mellem Nordamerika og henholdsvis Asien samt Europa.

“Jeg kan i virkeligheden ikke forestille mig Skandinavien som et transferknudepunkt. Vores geografiske placering er ikke ideel for transferbaseret trafik. For at få det til at fungere, så skulle man finde en måde at generere en masse trafik fra Centraleuropa til Skandinavien og derefter ville man også skulle konkurrere med andre trafikknudepunkter i Mellemøsten og Europa,” sagde Rickard Gustafson.

I interviewet blev det også understreget, at SAS vil vokse med point-to-point ruter fra Skandinavien.

“Når vi leder efter nye destinationer, søger vi at finde et godt mix for forretnings- og fritidsrejsende. Vi leder efter ruter med tilstrækkelig efterspørgsel for direkte flyvninger mellem den aktuelle destination og Skandinavien,” understregede koncernchefen.

Citaterne fra artiklen skabte en del opmærksomhed, og presseafdelingen i SAS måtte efterfølgende ud af rydde op.

“Det er stadig SAS´ strategi at betjene et klart defineret hjemmemarked, som også inkluderer Københavns Lufthavns relativt nærliggende geografiske områder, som SAS får tilførsel af trafik fra gennem et meget godt rutenetværk,” skrev informationschef Knut Morten Johansen fra SAS i en mail til CHECK-IN.dk.

Norge vil sælge ud af SAS-aktier
Hvem der i givet fald er klar til at sælge ud af SAS-aktierne er uvist. De tre skandinaviske regeringer har oprindeligt en musketer-ed omkring det fælles ejerskab af SAS.

Norge og Danmark ejer hver 13,3 procent af SAS, mens Sverige har en ejerandel på 21,4 procent, således at de tre lande tilsammen ejer halvdelen af flyselskabet.

I sommeren 2014 anmodede den norske regering Stortinget omfuldmagt til at reducere statens ejerandel i SAS AB. Dette blev efterfølgende vedtaget, og dermed fik Norge banet vejen for, at der kan komme nye ejere ind i SAS.

I Danmark har skiftende finansministre tidligere udtalt, at hvis prisen var den rigtige, kunne den danske stat overveje at skille sig af med aktierne i SAS. Der mangler eksempelvis en mere sikker finansiering til elektrificering af jernbanenettet, mens der også skal findes penge til køb af nye kampfly.

Så måske får Fritz Schur alligevel held med at realisere den plan, som han har haft siden han trådte ind i bestyrelsen i SAS i 2001 og som efterfølgende er blevet styrket med overtagelsen af formandsposten i 2008.

SAS-aktien lukkede i går på Københavns Fondsbørs med en kursstigning på 6,95 procent. mens Lufthansa-aktien steg med beskedne 0,29 procent på Börse Frankfurt.