Netop som Ryanair gør klar til at indtage Tyskland, rækker Lufthansas topchef en hånd ud til Ryanairs rival easyJet med et ønske om et samarbejde.
Efter i mere end et årti at have stået på hver sin side i kampen om passagernes gunst, så begynder netværksselskaberne og lavprisselskaberne i Europa så småt at gøre tilnærmelser til hinanden.
Lavprisselskabet Ryanair har flere gange luftet tanker om, at de et stykke ud i fremtiden godt kunne se sig selv feede passagerer ind til netværksselskabernes langdistanceruter.
Og nu svarer netværksselskabet Lufthansa tilbage. Dog ikke med tilnærmelser over mod Ryanair, men derimod med en meget bemærkelsesværdig fremstrakt hånd til Ryanairs ærkerival easyJet.
Lufthansa-koncernens topchef, Carsten Spohr, siger lige ud, at han gerne så et samarbejde mellem Lufthansa og easyJet.
”Vi kan aktivt samarbejde med andre flyselskaber, og easyJet har ofte udtrykt interesse i at arbejde med Lufthansa-gruppen, “siger koncernchef Carsten Spohr i et interview med Der Spiegel.
Hvis easyJet og Lufthansa Gruppens lavprisselskab Eurowings slog pjalterne sammen eller samarbejdede tæt, så ville Eurowings med ét slag få kritisk masse, pointerer Spohr.
Checke bagage ind igen
Lufthansas mål er under Eurowings-brandet at ”bundle” kapacitet fra forskellige flyselskaber for at tilbyde så billige flybilletter som muligt. Konceptet omfatter både korte og mellemlange flyvninger samt interkontinentale flyvninger. Det skal give lavere driftsomkostninger og gøre Lufthansa og Eurowings i stand til at konkurrere med blandt andre Ryanair, Wizz Air og easyJet – hvis ikke de er på Lufthansas hold.
Ryanair annoncerede i sidste uge, at de vil gå målrettet efter at få en større bid af det tyske marked, hvor selskabet i dag kun har en markedsandel på fem procent. I næste måned åbner selskabet en base med fem fly i Berlin Schönefeld-lufthavnen.
EasyJet har tidligere tilbudt Lufthansa at feede passagerer ind til Lufthansas langdistanceflyvninger. Den idé er dog indtil videre blevet afvist af Spohr og Lufthansa, da passagererne ville være nødt til at checke deres bagage ind igen, når de skiftede mellem easyJet- og Lufthansa-fly.