- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

SAS-strejken er slut

SAS-flyene er klar til at gå på vingerne igen, da parterne i pilotkonflikten har landet en aftale efter 36 timers forhandlinger i den norske forligsinstitution.

En pilotstrejke, der siden fredag den 26. april har varet i 167 timer, er nu slut. Forhandlerne fra de fire skandinaviske pilotforeninger og SAS er nået til enighed om en aftale, der kan sikre, at flyene kommer på vingerne igen fra fredag morgen.

Det har SAS-koncernchef Rickard Gustafson netop meddelt på en pressekonference i Stockholm umiddelbart efter, at den norske forligsmand Mats Wilhelm Ruland kort forinden havde orienteret det ventende pressekorps i Oslo.

Siden onsdag kl. 11.00 har der været forhandlinger i Riksmeklerens lokaler i Oslo, hvor samtlige fire skandinaviske pilotforeninger har været til stede sammen med SAS og repræsentanter fra de respektive arbejdsgiverforeninger. Allerede fra midt på eftermiddagen har der været forlydender om, at en aftale var nært forestående, og efter gennemgang af samtlige protokoller til forligsaftalen, har parterne kl. 23.00 offentliggjort, at en aftale er på plads.

Treårig aftale
Den forligsaftale, der er blevet skruet sammen, er af tre års varighed og indeholder en årlig lønstigning til piloterne på henholdsvis 3,5, 3,0 og 4,0 procent over de kommende tre år. Det var lidt mere end det udspil om en årlig lønregulering på 2,3 procent, som den svenske forligsmand spillede ud med før forhandlingssammenbruddet i sidste uge.

Herudover øges antallet af piloter i den såkaldte Fast Gruppe (FG) fra nuværende 40 procent optrappet til 60 procent over aftaleperioden. Dermed vil over halvdelen af samtlige 1.550 SAS-piloter kunne se frem til at få forudsigelig arbejdstid med fem arbejdsdage efterfulgt af fire fridage. Dermed er FG-andelen oppe på det højeste niveau nogensinde.

“Vi er rigtig glade for, at passagerne kan komme op i flyvemaskinerne igen. Vi har fået lavet en god overenskomst for begge parter, hvor vi begge har givet lidt og taget lidt,” siger René Arpe, formand for Dansk Pilotforening, til TV 2 News.

Hos SAS vælger man at fokusere på, at den nye aftale sikrer selskabets arbejdsro.

“Vi har nu fået en aftale, der skaber arbejdsro og giver os mere fleksibilitet og skaber stabilitet. Jeg vil gerne takke de øvrige ansatte i SAS, der har gjort en heroisk indsat for at hjælpe kunderne i denne situation,” sagde koncernchef Rickard Gustafson på pressemødet.

I den nye kollektivaftale er der ligesom i den foregående aftale en mulighed for at kunne opsige aftalen til udløb efter to år.

Skal slikke sårene efter konflikten
De første fly går på vingerne igen i morgen tidlig, og i løbet af 24 timer forventer SAS at være oppe på fuldt trafikprogram.

Slutfacit blev omkring 4.000 aflyste flyvninger og 380.000 passagerer, der fik deres rejseplaner forstyrret. Herudover kommer der et økonomisk efterspil, idet SAS har haft et betydeligt indtægtstab samt store omkostninger til ombooking af passagerer. Ifølge flere aktieanalytikere har strejken kostet SAS mindst 50 millioner kroner om dagen, og dermed kan den samlede regning for konflikten meget hurtigt løbe op i en halv milliard kroner.

Endelig må SAS afvente, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i Danmark – og tilsvarende myndigheder i de to øvrige lande – tager stilling til, hvorvidt strejken er omfattet af det man kalder “usædvanlige omstændigheder” i henhold til EU-forordning 261/2004, således at SAS kan undgå at betale kompensation til de passagerer, der har været ramt af aflyste flyvninger.

SAS i Danmark har dog allerede udsigt til, at flyklagevirksomhederne på vegne af kunderne vil prøve en håndfuld sager ved Flyklageafdeling 50S i Københavns Byret.

 

Relaterede artikler:

Pilotforhandlinger nærmer sig afslutning (opd.)

Mange konflikter i SAS

SAS-pilotstrejken er en realitet (opd.)