- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

SAS vinder pris for nyt flydesign

Blot tre måneder efter at SAS har præsenteret det nye design til selskabets fly, er der opnået anerkendelse ved den årlige TheDesignAir-prisuddeling.

Der var glæde hos SAS, da det skandinaviske flyselskab fredag kunne hjemtage den første pris for det nye livery, som blev afsløret i midten af september, og som indtil videre blot pryder en håndfuld fly i flåden.

Prisen kom ved TheDesignAir awards, hvor der for ottende år i træk blev uddelt priser i en række kategorier. Prisen for bedste nye livery gik i 2017 til Hawaiian Airlines, mens Air Tahiti hjemtog prisen i 2018. Nu er prisen kommet fra Stillehavet til Europa med kåringen af SAS som dette årets vinder.

“SAS sendte et ny livery i luften i år, og det symboliserer både progression og en respekt for operatørens traditionelle rødder. I stedet for endnu et traditionelt ‘Eurowhite’ -program, fejrede SAS sit brandimage med en off-white livery, stort sølvfarvet logotype og en stærk identificerbar blå halefine og naceller,” siger Johnny Clark, der i 2012 grundlagde TheDesignAir og som tidligere blandt andet har været pilot hos Ryanair.

“Vi elsker balancen mellem metallisk og grå og de stribede flag i militærstil, der giver farve og repræsenterer de kulturer og lande, som luftfartsselskabet kalder ‘hjem’. Det bliver hurtigt en tidløs klassiker, som vi ser frem til at se i luften i mange år fremover,” lyder det endvidere.

Mange nye detaljer
Som TheDesignAir har bemærket, så fremstår SAS-navnet i store sølvgrå bogstaver på siden af flyet, og det fremtræder i en varierende fremtoning afhængig af lyset.

Den grå farve, der blev brugt på flykroppen på de nuværende SAS-fly har fået en friskere grå nuance. Farven på den blå hale er samtidig blevet trukket længere ned på flyets mave, mens de røde motorer er blevet sølvgrå med et blåt bånd på nacellerne. Motorerne fremstår derfor i et lidt retroagtigt look.

Airbus A350-900 fra SAS i Billund Lufthavn. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Ordet ”Scandinavian” findes stadig på motorerne, men det har fået en mørkegrå farve for at give tilstrækkelig kontrast til flyets lysegrå farve. På flyets bug står der også “Scandinavian” med store typer, så der er en visuel genkendelse fra landjorden. Endelig er de tre skandinaviske flag blevet opdateret i en mere moderne og elegant stil.

“Hellige” flag
Branding- og kommunikationseksperten Henrik Byager har i et tidligere interview med CHECK-IN.dk kaldt det nye design for “røvkedeligt”, selvom han respekter præmissen om, at ingen skal være i tvivl om, at det stadig er SAS.

“Man skal føle, at det er arvesølvet, at man har med. Det er noget genkendeligt i det, og det ligner et luftfartsselskab, der har været i markedet i næsten 100 år. En solid luftfartsinstitution med dybe rødder, der signalerer at vi er til at stole på som værende elegante, skandinaviske og bæredygtige.”

Henrik Byager mener samtidig, at de enkle linjer, de lyse og lette farver, kombineret med nogen stramhed, giver det rigtige skandinaviske udtryk, selvom det underspillede og elegante ofte sættes i forbindelse med noget konservativt. “Sildesalaten” med de skandinaviske flag er branding- og kommunikationseksperten dog ikke begejstret for.

“Stiliseringen af flagene er et vildt greb. Det ligner en militærorden på brystet af en general. Hvis man ikke er skandinavisk og frekvent rejsende, så er det ikke alle, der ved, hvordan de skandinaviske flag ser ud. Flagene er noget af det mest hellige man har, og derfor synes jeg, at der er en risiko ved at lege med flagene.”

 

Relaterede artikler:

De skabte det nye flydesign til SAS

Ekspert om nyt SAS-design: Elegant og skandinavisk

Officielt: Sådan ser fremtidens SAS-fly ud