Oskar Lübeck fra Bold (t.v.) og Kristine Mayer fra SAS. (Foto: Scandinavian Traveler)

De skabte det nye flydesign til SAS

Det nye design til SAS-flyene blev skabt efter at kreative designere i Stockholm, Oslo og København havde lavet i hundredevis af skitser.

Da SAS den 19. september i København løftede sløret for det nye design, der kommer til at præge flyene fremover, var der to personer, der så frem til præsentationen med ekstra stor spænding.

Det var Kristine Mayer, der er chef for produktdesign i SAS og Oskar Lübeck, der er kreativ direktør hos Bold, der er et eksternt designbureau, der siden 2014 har været ansvarlig for det visuelle udtryk i flyselskabets samlede markedsføring.

Begge har været med siden processen tog sin begyndelse med et stort antal skitser, der blev skabt af kreative designere hos Bold´s afdelinger i Stockholm, Oslo og København.

“Vi tog udgangspunkt i en bred tilgang og skabte hundredevis af skitser. Flere koncepter blev overvejet før det endelige forslag blev valgt og godkendt af SAS-ledelsen. Vi fortsatte derefter i et tæt samarbejde med Airbus-designteamet i Toulouse, kiggede på farveprøver og foretog justeringer i 3D-modeller af de forskellige fly i SAS-flåden for at opnå harmonisering og balance,” Oskar Lübeck til Scandinavian Traveler.

Et vigtigt brandikon
Det er 21 år siden, at SAS senest ændrede på flydesignet, og med investeringen i nye fly til flåden, mente man hos det skandinaviske flyselskab, at tiden var inde til også at ændre på det visuelle udtryk. Med det nye design har man forsøgt at symbolisere en mere bæredygtig og konkurrencedygtig fremtid.

“SAS-flyene er et af Skandinaviens vigtigste brandikoner. Med det nye ‘livery’, mener vi, at vi har fundet et design, der spiller sammen med vores historie, men samtidig understreger vores ambition om at innovere og vores strategi for altid at se fremad. Det afspejler også den nye SAS visuelle identitet og en harmonisering af hele produktdesignudtrykket, både på jorden og ombord. Dette er vigtigt for at give vores rejsende et holistisk designindtryk gennem hele kunderejsen,” forklarer Kristine Mayer, chef for produktdesign i SAS.

Bæredygtighed er også et gennemgående element i valget af materialer. Således er coatingen leveret af et særligt materiale fra AkzoNobel, og det betyder, at der skal benyttes færre lag maling, hvilket reducerer flyets vægt og dermed sikrer brændstofbesparelser og reduceret CO2-udledning. Malingen indeholder også færre toksiner end traditionel flymaling.

“Vi håber, at det nye ‘livery’ vil blive noget, der kan gøre vores rejsende stolte, og at vi har skabt et design, der afspejler fortiden og er en vision for fremtiden,” lyder det fra Kristine Mayer.

 

Relaterede artikler:

Ekspert om nyt SAS-design: Elegant og skandinavisk

Officielt: Sådan ser fremtidens SAS-fly ud

Mange gætterier på nyt flydesign til SAS