- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Schiphol køber 40 procent af regional lufthavn

Royal Schiphol Group har købt 40 procent af Maastricht Aachen Airport. Fremover skal der samarbejdes om fragtflyvninger og at udnytte den begrænsede kapacitet i Holland bedst muligt.

For nyligt er en aftale mellem ledelserne i henholdsvis Schiphol og Maastricht Aachen Airport faldet på plads. Aftalen betyder, at den hollandske storlufthavn køber 40 procent af den mindre regionale lufthavn, der er placeret nord for byerne Maastricht og Aachen.

Schiphol betaler 4,2 millioner euro (31,2 millioner kroner) for andelen. I tillæg hertil afsætter Royal Schiphol Group ligeledes 800.000 euro (5,9 millioner kroner) til en ny grøn fond, som regeringen og andre virksomheder også vil bidrage til.

Midlerne fra denne fond skal benyttes til at fremtidssikre lufthavnen og sætte ekstra fart på den grønne omstilling. Royal Schiphol Group oplyser, at el-flyvninger vil være en prioritet, og der skal arbejdes henimod at dette kan blive en mulighed.

Begrænser kapaciteten
Maastricht Aachen Airport er den næststørste fragtlufthavn i Holland, men der afvikles også passagerflyvninger til Italien, Portugal, Spanien og Storbritannien. I højsæsonen er destinationer omkring Middelhavet samt Egypten desuden på afgangstavlerne i lufthavnen.

Et af omdrejningspunkterne for samarbejdet mellem de to lufthavne vil være fragtflyvninger, lyder det. Det er dog ikke usandsynligt at en del af bevæggrunden for beslutningen om at købe sig ind den regionale lufthavn kan være, at man får mulighed for at flytte en del af godstrafikken til denne lufthavn og derved kan reducere antallet af operationer i Schiphol.

Den hollandske regering meldte nemlig i løbet af sommeren ud, at man fra vintertrafikprogrammet 2023/24 agter at sænke antallet af årlige operationer fra hovedstadslufthavnen til i alt 440.000, hvilket er en del færre end i 2019, hvor der er var 496.828 operationer i lufthavnen.

Kapacitetsbegrænsingen har været undervejs siden 2006, men det samlede antal, der blev offentliggjort i år, er en del lavere en den oprindelige udmelding, der lød på, at antallet fremover skulle være 540.000 årlige operationer.

Venter med beslutning om aflastningslufthavn
Siden 2016 har Schiphol ellers haft en plan om, at den mindre lufthavn Lelystad Airport skulle fungere som aflastningslufthavn og overtage en del af charter- og lavprisflyvningerne fra storlufthavnen, når begrænsninger træder i kraft.

Projektet er dog midlertidigt strandet, da regeringen først vil stemme om, hvorvidt Lelystad skal kunne benyttes til kommerciel trafik i midten af 2024. Det skyldes, at politikerne blandt andet venter på miljøvurderinger af, hvordan en større mængde flytrafik vil påvirke lokalområdet omkring lufthavnen.

Ifølge Robert Carsouw, der er finansdirektør i Royal Schiphol Group, vil investeringen i Maastricht Aachen Airport bidrage til en bedre udnyttelse af kapaciteten for flytrafikken.

”Vi bidrager til samfundet ved at forbinde Holland med resten af verden, og regionale lufthavne spiller er et vigtigt element i denne strategi. Vi er meget optaget af tanken om, at landets lufthavne er en del af det samme system, som det er formuleret i den nationale luftfartspolitik. Ved at samarbejde tæt med og investere i Maastricht Aachen Airport kan vi både udveksle viden og erfaringer samt udnytte den begrænsede kapacitet, der er til rådighed i Holland, optimalt.


Relaterede artikler:

KLM vil drøfte Schiphol-reduktion med regeringen

Kapaciteten i Schiphol skal sænkes med 11 procent

Aflastningslufthavn bliver forsinket