Lelystad Airport (Foto: Magalhães | GNU Free Documentation License 1.2)

Aflastningslufthavn bliver forsinket

Lavpris- og chartertrafikken må vente med at blive flyttet væk fra Amsterdam Schiphol Airport, da åbningen af aflastningnslufthavnen endnu engang er udskudt.

Få kilometer syd for den hollandske by Lelystad, der er en del af Flevoland-provinsen, har der siden begyndelsen af 1970´erne ligget en lufthavn, der primært har betjent mindre privatfly.

Den lille lufthavn er udset til at være aflastningslufthavn for Amsterdam Schiphol Airport, der har nået sit årlige kapacitetsmaksimum i forhold til antal flyoperationer, hvorfor det er blevet besluttet at flytte noget af trafikken til Lelystad for at skabe rum til fortsat vækst.

I første omfang er det charter- og lavprisflyvninger, der planlægges flyttet til Lelystad Airport, efter at der er foretaget en forlængelse af landingsbanen fra 1.250 til 2.700 meter. Herudover skal terminalfaciliteterne udvides, så det i første omgang vil være muligt at tage imod årligt 1,5 million passagerer og etapevis op til syv millioner rejsende om året.

Har ventet mere end 10 år
Planen har siden slutningen af 2016 været, at Lelystad Airport skal være klar til at få overflyttet de første operationer fra den 1. april 2019, men nu er dette blevet udskudt.

I slutningen af 2006 blev en plan for begrænsning af operationerne i Schiphol Airport og en eventuel udvidelse af Lelystad Airport ellers besluttet. Det var den såkaldte Alders-aftale (opkaldt efter den hollandske politiker Hans Alders, red.), der blev strikket sammen af den hollandsk regering sammen med en række stakeholders, der omfattede nationale og lokale myndigheder, Schiphol Group, KLM, den hollandske flyvelederkontrol LVNL samt en række beboergrupper omkring Schiphol-lufthavnen.

“Selvfølgelig har jeg forståelse for, at ministeren (minister for infrastruktur, Cora van Nieuwenhuizen, red.) behøver at undersøge tingene grundigt. På den anden side er den hollandske luftfartssektor nu nødt til at vente endnu længere på, at en politisk og social beslutning, der blev truffet for 10 år siden, bliver gennemført. Jeg finder den situation skuffende,” siger koncernchef Jos Nijhuis fra Royal Schiphol Group, der driver den hollandske storlufthavn.

Vil genforhandle aftalen
I slutningen af 2016 blev Lelystad-projektet udskudt fra 2018 til april 2019, fordi den hollandske flyveledertjeneste ikke kunne være færdig til tiden, og med en ny udskydelse, lægger Royal Schiphol Group op til, at forudsætningerne er ændret og at en ny aftale skal forhandles på plads.

“Med udskydelsen kan vi ikke gennemføre den selektivitet, som luftfartssektoren, lokalbefolkningen og politikerne er blevet enige om i Alders-aftalen. Denne aftale blev tiltrådt af alle og var udelelig. Det betyder, at vi bliver nødt til sammen at genforhandle en ny aftale,” lyder det fra en tydeligvis frustreret Schiphol-topchef.

 

Relaterede artikler:

Amsterdam-Schiphol har stødt mod loftet

Næsten 70 millioner passagerer i Schiphol

Vejen banet for hollandsk Ryanair-base

Flytning af lavpristrafik fra Schiphol bliver forsinket