I april er Schiphol Airport i Amsterdam endnu engang over seks millioner passagerer og er atter den næststørste lufthavne i Europa målt på antallet af passagerer.
Væksten i KLM-knudepunktet i Schiphol Airport har været enorm gennem de senere år. I 2017 var lufthavnen tæt på at passere Charles de Gaulle-lufthavnen i Paris som den næststørste lufthavn i Europa.
Udviklingen ser ud til at fortsætte i 2018, selvom Schiphol principielt har nået sit kapacitetsloft. Passagertallet voksede i april med 3,0 procent til 6.023.935 passagerer. År til dato er væksten på hele 6,7 procent til samlet 21.261.360 passagerer i de første fire måneder. Der er ikke længere så langt op til London Heathrow Airport, der i april med 6.581.579 passagerer beholdt førerpostionen som den største lufthavn i Europa og den syvendestørste i hele verden.
Schiphols andenplads i den europæiske top5. betyder, at man i april har holdt lufthavnene i Istanbul og Frankfurt bag sig, selvom de også har fart på i disse år. Således er Atatürk-lufthavnen i Istanbul i april endnu engang Europas tredjestørste med i alt 5.978.591 passagerer, og Frankfurt Airport følger lige efter med 5.744.042 passagerer.
Sammenlagt har Istanbul-Atatürk dog overtaget andenpladsen lige efter London-LHR, men der er stadig et stykke vej igen, og det bliver først i den nye Istanbul New Airport, der åbner i slutningen af oktober i år, at der kan blive tale om et tronskifte blandt de europæiske lufthavne.
Passagertal i top5 lufthavne i Europa, april 2018
Nr. | Lufthavn | APR | ÆNDR. | ÅTD | ÆNDR. |
1. | London-LHR | 6.581.579 | -2,2 % | 24.270.857 | +1,6 % |
2. | Amsterdam | 6.023.935 | +3,0 % | 21.261.360 | +6,7 % |
3. | Istanbul-Atatürk | 5.978.591 | +10,3 % | 21.517.422 | +18,2 % |
5. | Paris-CDG | 5.754.318 | -3,5 % | 21.342.459 | +2,3 % |
4. | Frankfurt Lufthavn | 5.744.042 | +5,8 % | 20.175.873 | +8,7 % |
Kilde. Lufthavnene |
London og Paris står svagest
Den helt store taber blev Paris-Charles de Gaulle, der i april fik en passagertilbagegang på 3,5 procent til i alt 5.754.318 passagerer. Det skyldes de mange strejkedage blandt Air France-personalet i forbindelse med den langvarige lønkonflikt. Sammenlagt blev det til en vækst på 2,3 procent i årets fire første måneder af 2018, hvilket bringer lufthavnen ned på en samlet tredjeplads og med udsigt til at kunne ende året på en fjerdeplads, hvis Amsterdam-Schiphol fortsætter væksten.
Umiddelbart ser det ud til, at Istanbul-Atatürk på sigt bliver førsteudfordrer til Heathrow Airport, mens Schiphol skal kæmpe med Paris-CDG om en permanent tredjeplads, og samtidig skal Paris-CDG skal se sig tilbage og undgå at blive overhalet af Frankfurt.
Dermed er der nogle store markedsbevægelser i gang, der i løbet af få år kan vende op og ned på et igennem mange år konstant billede af de store europæiske lufthavnens rangorden.
Relaterede artikler:
Paris-CDG og Amsterdam-Schiphol er overhalet
Amsterdam-Schiphol har stødt mod loftet
Næsten 70 millioner passagerer i Schiphol