- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Schweiziske politikere afviser at hjælpe SWISS

SWISS beder den schweiziske regering om støtte på grund af coronakrisen. Men de schweiziske politikere afviser og henviser til, at selskabet er tysk ejet.

Flyselskabet SWISS, der er en del af Lufthansa-gruppen, har ligesom mange andre europæiske flyselskaber bedt om statslig økonomisk støtte til at komme igennem coronakrisen.

Anmodningen fra SWISS falder imidlertid ikke i god jord hos de schweiziske politikere. Det skriver det schweizisks turistmagasin Travel Inside.

”Vi må antage, at alle Europas flyselskaber har behov for statsstøtte. Det er ikke længere et spørgsmål om (behovet for statsstøtte, red.), det er et spørgsmål om hvornår,” siger SWISS koncernchef Thomas Klühr i forbindelse med selskabets årsregnskab, som blev fremlagt torsdag.

”Selvom SWISS sammen med Lufthansa-gruppen kan ’holde vejret’ længere end nogle andre europæiske flyselskaber, vil vi også have en midlertidig likviditetsmangel, hvis krisen fortsætter på længere sigt. I et sådant tilfælde ville det være yderst vigtigt at sikre sådan likviditet igen og få hurtig garanti for yderligere støttehandlinger såsom statsgarantier eller midlertidige lån, der kan tilbagebetales, når krisen er over,” siger Thomas Klühr.

Den kolde skulder fra Schweiz
Kravet om statsstøtte til SWISS får imidlertid en kold skulder fra partier i hele det politiske spektrum i Schweiz.

“SWISS har været et af de mest rentable datterselskaber for tyske Lufthansa i årevis. Det nytter ikke noget at sende overskuddet til Tyskland, og så bede om statsstøtte i tilfælde af tab,” siger parlamentsmedlem Thomas Matter fra Schweizerischen Volkspartei.

”Hvis SWISS går konkurs, kan Schweiz købe flyselskabet billigt tilbage,” siger Thomas Matter.

Ruedi Noser fra det liberale FDP har samme holdning måde. “Hvis SWISS virkelig får alvorlige problemer, bør det foretage en kapitalforøgelse, og så kan den føderale regering deltage,” siger FDP-politikeren.

Send penge den anden vej
De seneste års overskud har vist, at flyselskabet fungerer godt, tjener mange penge og er en støtte for moderselskabet Lufthansa, mener Ruedi Noser: “Så kan moderselskabet godt en enkelt gang sende penge den anden vej for at beholde den rentable datter,” siger han.

SWISS’ årsresultat for 2019 viser et driftsresultat på før renter og skatter på 578 millioner schweizerfranc (4,1 milliarder kroner) i forhold til 636 millioner schweizerfranc (4,5 milliarder kroner) året før. Indtjeningen blev især reduceret på grund af højere brændstofomkostninger.

 

Relaterede artikler:

Lufthansa: Vi bliver mindre efter coronakrisen

Lufthansa-selskaber skærer 25 procent i Europa

Lufthansa skærper krav til datterselskaber