Flyselskaberne i Lufthansa-koncernen vil i løbet af de kommende uger reducere kapaciteten med op til 25 procent, og antallet af langdistancefly på jorden øges fra 13 til 23.
Den fortsatte smittespredning af coronavirus – COVID-19 – får i stigende grad økonomiske konsekvenser som følge af den faldende efterspørgsel, der er resultatet af den pludseligt opståede rejsefrygt. Det forsøger Lufthansa-koncernen nu at imødegå ved omfattende tilpasninger i trafikprogrammet.
Helt konkret vil Europas næststørste luftfartskoncern fjerne op til 25 procent af den udbudte sædekapacitet på de korte og mellemlange ruter i løbet af de kommende uger afhængig af, hvordan smittespredningen udvikler sig. Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.
Samtidig fortsætter koncernen med at tilpasse trafikprogrammet på langdistanceruterne. Tidligere har Lufthansa meddelt, at 13 langdistancefly er sat på jorden, men nu er antallet øget til 23 ud af samlet 183 langdistancefly, hvilket svarer til hvert 12. fly. Det drejer sig om fly fra Austrian, Brussels Airlines, Eurowings, Lufthansa og SWISS.
Over 200 ugentlige flyvninger fra Danmark
Det fremgår endnu ikke på hvilke ruter, at de midlertidige tilpasninger vil ramme.
Lufthansa-koncernen er i dag den fjerdestørste kunde i Københavns Lufthavn efter henholdsvis SAS, Norwegian og Ryanair. I 2019 var der op imod 1,9 millioner passagerer fra koncernens selskaber, der rejste til og fra den danske hovedstadslufthavn.
Lufthansa flyver i øjeblikket 35 gange om ugen fra København til Frankfurt og ligeså mange gange til München. Herudover betjener SWISS ruten til Zürich med 27 ugentlige afgange, mens Austrian leverer 29 ugentlige flyvninger til Wien suppleret af Brussels Airlines med 24 ugentlige flyvninger til Bruxelles. Endelig flyver Eurowings 18 gange om ugen fra København til Düsseldorf.
Fra Billund Lufthavn flyver Lufthansa 28 gange om ugen til Frankfurt og 13 gange om ugen til Bruxelles med Brussels Airlines.
Dermed betjener Lufthansa-koncernen det danske marked med lige omkring 210 ugentlige afgange i hver retning, og det kan være en del af disse, der kan være i fare for at blive annulleret i de kommende uger.
Ansættelsesstop og nedsat arbejdstid
Udover rutetilpasningerne vil Lufthansa revurdere og eventuelt udskyde ansættelser af nye medarbejdere på ubestemt tid. Den tyske luftfartskoncern vil desuden tilbyde koncernens medarbejdere ulønnet orlov med øjeblikkelig virkning Herudover arbejder Lufthansa-koncernen på at kunne tilbyde mulighed for deltidsansættelse.
Alle planlagte kurser for flyvende personale og lufthavnsmedarbejdere vil ikke blive gennemført fra april 2020 og frem. De personer, der i øjeblikket deltager i kurser, vil ikke blive ansat i første omgang. Målet er dog, at de skal tilbydes ansættelse på længere sigt, meddeler koncernen.
Lufthansa-koncernen har endnu ikke sat konkrete tal på, hvad coronavirussen kommer til at koste, men det vil uden tvivl blive et betydeligt beløb. Når årsresultatet offentliggøres den 19. marts, vil et estimeret tab blive oplyst.
For lidt mere end en uge siden kunne Air France-KLM offentliggøre et forventet tab på mellem 150 og 200 millioner euro – mellem 1,1 og 1,5 milliarder kroner – i indtægtstab efter de mange aflysninger. Et tal, der givetvis kommer til at blive noget højere.
Relaterede artikler:
Luftfartsaktier bløder på alverdens børser