Lufthansa-koncernen forstærker sit fokus på at reducere omkostninger, og det rammer i særlig grad tre af koncernens datterselskaber.
Europæisk luftfart er fortsat præget af et stort prispres, og samtidig begynder man at mærke en generel afmatning i den globale økonomi. Den udvikling får nu Lufthansa-koncernen til at stramme kravene til omkostningsreduktioner blandt koncernens flyselskaber.
”I et stadig mere udfordrende marked er det mere vigtigt end nogensinde, at vi konsekvent griber til alle handlinger, som er inden for vores kontrol, og reducerer vores omkostninger yderligere,” siger Ulrik Svensson, finansdirektør i Lufthansa-koncernen.
”Vi forventer, at alle koncernvirksomheder yder deres bidrag hertil. Og med dette formål har vi vedtaget flere yderligere foranstaltninger for at forbedre effektiviteten i de virksomheder, som kun er rentable i beskedent omfang eller ligefrem tabsgivende,” siger finansdirektøren i forbindelse med offentliggørelsen af Lufthansa-koncernens regnskab for tredje kvartal 2019.
Kravene om færre omkostninger rammer i særlig grad datterselskaberne Eurowings, Brussels Airlines og Austrian Airlines.
Eurowings-plan viser resultater
For Eurowings vedkommende begynder den turnaround-plan, som Lufthansa-koncernen har iværksat for datterselskabet, at give resultater. Resultatet af Eurowing primære drift (EBIT) voksede således med 39 procent i tredje kvartal sammenlignet med samme periode sidste år – fra 122 millioner euro til 169 millioner euro.
For årets første ni måneder samlet har Eurowings dog fortsat et minus på den primære drift på 104 millioner euro, mens selskabet i samme periode sidste år havde et minus på 98 millioner euro.
Turnaround-planen for Eurowings betyder, at selskabet frem til 2022 skal reducere sien enhedsomkostninger med 15 procent. Lufthansa-gruppen forventer, at Eurowings igen bliver profitabelt i 2021, mens man har et langsigtet mål om en fortjenstmargin på mindst syv procent.
Lufthansa besluttede tidligere på året blandt andet, at Eurowings ikke længere selv skal stå for salget af sæder på de langdistanceruter, som Eurowings driver med udgangspunkt i lufthavnene i Düsseldorf, München og Frankfurt.
Det bliver i stedet koncernens netværksselskaber Lufthansa, SWISS og Austrian, som fremover skal distribuere og sælge billetter til disse flyvninger. Denne omlægning vil være fuldt gennemført ved udgangen af året, oplyser Lufthansa-koncernen i kvartalsregnskabet.
Justering af rutenet i Brussels Airlines
Brussels Airlines er ligeledes sendt på slankekur med en strategiplan, der skal gøre selskabet rentabelt igen i 2022 med en fortjenstmargen på mindst otte procent. For at opnå det resultat, skal rutenettet justeres, ligesom administrationen af Brussels Airlines vil blive digitaliseret og strømlinet i omfattende grad, skriver Lufthansa-gruppen.
Standardisering af flyflåden samt produktivitet og procesforbedringer i flyoperationerne skal også bidrage til at reducere omkostningerne i Brussels Airlines.
Færre personaleomkostninger i Austrian Airlines
I Austrian Airlines er man også i gang en standardisering af flåden, hvor alle selskabets nuværende Bombardier Dash 8 Q400-fly i 2021 bliver erstattet af Airbus A320. Samtidig vil Austrian Airlines fremover kun fokusere på ruter til og fra selskabets hub i Wien, mens alle decentrale baser vil blive lukket.
Produktiviteten i Austrian Airlines skal også øges yderligere og omkostningerne til personale reduceres, oplyses det i regnskabsmeddelelsen. Tilsammen vil disse tiltag medføre yderligere årlige omkostningsbesparelser på 90 millioner euro inden udgangen af 2021.
”I Eurowings viser turnaround-tiltagene de første resultater, og hos Austrian Airlines, Brussels Airlines og Lufthansa Cargo vil vi gennemføre konkrete korrigerende handlinger for at forbedre indtjeningen. Vi er på en sund og stabil strategisk kurs som Europas førende luftfartskoncern,” siger Carsten Spohr, koncernchef i Lufthansa.
Relaterede artikler:
Brussels Airlines skal på slankekur