Sexistisk blikfang hos Ryanair

Det kontroversielle irske lavprisflyselskab Ryanair har i denne uge markedsført såkaldte ‘Red Hot Fares’ på hjemmesiden ledsaget af et foto af bikiniklædte stewardesser i udfordrende positur. Reklamen kalder på et sagsanlæg, mener Kvinderådet i Danmark.

Reklamer må ikke være kønsdiskriminerende, således at en person portrætteres som mindre værd, speciel eller som sexobjekt og lignende på baggrund af sit køn.

Så tydelig er Markedsføringsloven, omkring brug af eksempelvis lettere påklædte kvinder i reklamer og anden markedsføring.

Muligvis har Ryanair ikke tilstrækkelig grundig kendskab til den danske markedsføringslovgivning. Eller også vælger Ryanair selskabets egne fortolkninger af de respektive landes regler og love på dette område.

Under alle omstændigheder har man i denne uge på Ryanairs hjemmeside kunnet se et billede af to bikiniklædte kvinder, der markedsfører de såkaldte “Red Hot Fares“, der er kampagnepriser på flybilletter med afrejse i december og januar måned.

Annoncen har overskriften “Red hot fares and crew“ og et prisskilt lydende påDKK 74.

Kampagnen understøttes af det igangværende salg af den velkendte Ryanair-årskalender, hvor kvindelige medlemmer af Ryanairs kabinepersonale frivilligt har ladet sig portrættere til kalenderen iført bikini og hotte stiletter.

Kalder på sagsanlæg

Hos Kvinderådet i Danmark er man ikke overraskende forarget over det irske lavprisflyselskabs valg af markedsføringsmetoder.

“Lave priser – lave standarder for reklame. Det ser ud til at være Ryanairs koncept. Reklamen er sexistisk og diskriminerer på den måde både kvindelige og mandlige kunder. Men den er også i den grad diskriminerende over for det fortravlede flypersonale, der skal finde sig i at blive fremstillet som unge 50´er sild, der står til rådighed for kunderne,“ siger Randi Theil, der er sekretariatsleder i Kvinderådet.

Hun mener, at Ryanair er med til at fastholde en gammeldags og stereotyp opfattelse af kvinderollen i luftfartsverdenen.

“Reklamen kalder på et sagsanlæg, men det kommer nok ikke fra Ryanairs personale, for så bliver de vel fyret, eller hvad? Jeg kan kun anbefale flykunder at se sig om efter andre udbydere af billige billetter, og måske Ryanair skulle tage sig en flyvetur ind i nutiden og finde et reklamebureau, der kan betjene sig af lidt mere nutidige kønsbilleder,“ siger Randi Theil.

Kønsbillleder fastholdes af TV-serie

De nutidige kønsbilleder kan om muligt være endnu sværere at fastholde, når TV3 den 30. november blænder op for TV-serien “Pan Am“, der tidligere på året fik premiere på den amerikanske TV-kanal ABC. Serien er opkaldt efter og omhandler det hedengangne amerikanske luftfartsselskab Pan American, med fokus på de ansatte stewardesser tilbage i starten af 1960’erne.

I TV3-traileren hedder det blandt andet: “Maggie er den erfarne stewardesse, der lærer nybegynderen Laura de uskrevne regler, mens førstepiloten Ted skruer charmen på, hver gang han sætter sig bag roret. Spænd sikkerhedsselen, læn dig tilbage og nyd turen!“