Sidste passagerflyvning for tidligere A.P. Møller flyselskab

Efter mere end et halvt århundrede i luften har det hollandske Martinair nu afviklet alle sine passagerflyvninger. Fremover skal selskabet alene operere fragtflyvninger. Frem til 2008 ejede A.P. Møller-Mærsk halvdelen af Martinair.

Med indgangen til november sluttede en epoke i hollandsk passagerflyvning, og dermed også for en del af A.P. Møller-Mærsk koncernen.

Det var det hollandske Martinair, der 31. oktober foretog sin sidste flyvning med passagerer, og dermed også afsluttede de aktiviteter, der kortvarigt var en del af en syvtakkede stjerne på Esplanaden. Den danske A.P. Møller-Mærsk koncern ejede nemlig i en periode halvdelen af Martinair, der dog aldrig blev en god forretning.

Aktieposten i Martinair fulgte med da Maersk Line købte containerrederiet P&O Nedlloyd i maj 2005. Dengang spekulerede analytikerne i en synergi mellem det underskudsgivende Maersk Air og dele af Martinair. Den mulighed blev hurtigt udelukket med salget af Maersk Air få uger senere, og den 17. december 2008 solgte A.P. Møller-Mærsk A/S sin halvdel af Martinair. Køberen var KLM Royal Dutch Airlines N.V., der i forvejen ejede den anden halvdel af Martinair.

Da A.P. Møller-Mærsk blev aktionær i 2005 omsatte Martinair for 1.120 millioner euro og fik et overskud på 17 millioner euro med 2.000 ansatte. Siden da blev antallet af ansatte halveret og selskabet tabte flere hundrede millioner kroner på udfasning og fornyelse af fragtflåden, hensættelser, afviklingen af ruter i Europa samt personalereduktioner.

Historisk afskedsflyvning

Martinair blev etableret 24. maj 1958 af Martin Schröder under navnet Martin’s Air Charter. Selskabets første destination var til Palma de Mallorca, hvor passagererne på den fem time lange tur blev tilbudt kaffe fra en termokande og hjemmelavede sandwiches.

Op igennem 1960erne og 1970erne udvidede selskabet med en række fly og destinationer og i 1987 kom de første Boeing 767-300 ER, der blev indsat på ruter til Florida og Caribien.

Selskabet kæmpede dog med store underskud og i september sidste år medelte Martinair, at man ville opgive sine pasagerflyvninger på grund af manglende effektivitet og stordriftsfordele for i stedet at blive et rendyrket fragtselskab per 1. november 2011.

På Martinairs sidste passagerflyvning brugte selskabet en Boeing 767-300 og selskabet havde en specialudgave af sit inflight magazine med titlen “Thank you for Flying”, hvor selskabet takkede sine mange passagerer gennem årene. Og på flyets underkrop var der malet “Bedankt“ og “Thank You“ med store sorte bogstaver.

Det sidste fly fløj over Rotterdam og Amsterdam og blev modtaget af selskabets medarbejdere i Schiphol lufthavnen.