Sikker sejlads gennem 2010 for DFDS

Rederiet DFDS kom godt ud af 2010 med et driftsresultat på omkring 1,3 milliarder kroner, hvilket var en pæn fremgang i forhold til 2009. Det er især integrationen af Norfolkline, der har givet medvind for det mere end 140 år gamle rederi.

Året 2010 blev et godt år for DFDS, der torsdag fremlagde sit årsresultat. Rederiet opnåede et driftsresultat på lidt under 1,3 milliarder kroner før særlige poster iforhold til 804 millioner kroner i 2009, hvilket giver en vækst på 58 procent på driftsdelen. I øvrigt forventer DFDS at øge denne post til1,5 milliarder kroner i 2011.

”Med en omsætning på næsten ti milliarder kroner og et driftsresultat på 1,3 milliarder kroner er vi kommet meget godt igennem 2010,” siger Niels Smedegaard, administrerende direktør for DFDS.

Baggrunden for det positive årsresultat skyldes især opkøbet af Norfolkline, der har vist sig at være en god og sund forretning for DFDS. Rederiet købte Norfolkline af A.P. Møller-Mærsk i sommeren 2010 med bl.a. det formål at udvide sit marked til Kanalen og Det Irske Hav samt at styrke sin tilstedeværelse i Nordsøen, hvor Norfolkline er stærk i markedet.

”Integrationen af Norfolkline forløber både hurtigere og bedre end forventet. Resultaterne i 2010 og forventningerne til 2011 viser, at overtagelsen klart har skabt mere værdi for selskabet. Ved dette års udgang regner vi med, at synergierne vil være omkring 180 millioner kroner på årsbasis. Desuden har vi skabt værdi for vores aktionærer ved at sælge eller afvikle underskudsgivende ruter.”

Resultatet før skat efter særlige poster endte på 547 millioner kroner i forhold 20 millioner kroner i 2009. DFDS’ forventninger om et øget driftsresultat i 2011 bygger selskabet på, at man kan se et stigende forbrug i Nordeuropa. Derudover forventer DFDS, at rederiets fragtmarked vil opleve en større vækst i Østersøen end i Nordsøen. Det samme gælder tilgangen af passagerer, som man forventer vil være størst i Østersøområdet.

I Nordeuropa er DFDS et af de førende rederier indenfor passagerskibsfart og fragtshipping. Rederiet sejler på en række passagerruter, bl.a. København-Oslo og Esbjerg-Harwich. Sidstnævnte er dog også forbeholdt fragt af containere.