Skepsis over for nyt grønlandsk flyselskab

Planerne om et nyt grønlandsk luftfartsselskab møder skepsis hos rejsebureau med speciale i Grønland.

Det grønlandske selvstyre beslutter på torsdag om Air Greenland skal have konkurrence på flyvninger til og fra øen. Et nyt luftfartsselskab ved navn Greenland Express ønsker nemlig at etablere sig. Med Airbus-fly er det planen blandt andet at flyve til Aalborg, København, Amsterdam og London. Men det kræver grønt lys fra selvstyret, der sammen med SAS og den danske stat ejer Air Greenland.

Hos Vejle Rejser, der har specialiseret sig i at arrangere rejser til Grønland, er man skeptisk over for projektet.

”Om Greenland Express får succes eller ej afhænger meget af om Air Greenland vil flyve deres passagerer videre fra Kangerlussuaq og Narsarsuaq, og om de har ledig kapacitet til det. Air Greenland har jo indrettet deres kapacitet på indenrigsruterne på Grønland efter hvor mange passagerer de selv flyver ind fra København,” siger bureauchef Tom Jensen fra Vejle Rejser, der har specialiseret sig i rejser til Grønland.

Men initiativtageren bag Greenland Express, Gert Brask, mener godt, at selskabet kan klare sig uden et samarbejde med Air Greenland.

”I en tid hvor der kommer flere mine- og olieselskaber til Grønland og hvor flere selv chartrer helikoptere samt fly til transport videre fra Kangerlussuaq og Narsarsuaq, så ser vi ikke, det store problem, hvis Air Greenland ikke vil samarbejde. Desuden satser vi også på flere turister til de to områder,” siger Gert Brask til CHECK-IN.dk

Ikke nok til fast rutefart
Tom Jensen fra Vejle Rejser tvivler også på om efterspørgslen er stor nok uden for den absolutte højsæson.

”Der kunne måske være fornuft i at gennemføre 4-6 flyvninger i sommerperioden, hvor man blandt andet kunne transportere krydstogtsgæster til og fra de skibe, som der bliver stadigt flere af i de grønlandske farvande om sommeren. Men jeg tror ikke på at der er efterspørgsel nok til fast rutefart,” siger Tom Jensen.

Initiativtageren til Greenland Express, Gert Brask, fejer dog Vejle Rejsers skepsis af vejen.

”Det kommer an på hvilke priser vi tilbyder. Hvis priserne er lave nok, så vil kunderne i de fleste tilfælde spare penge selvom de skal købe en tilslutningsbillet med Air Greenland,” siger Gert Brask.

Greenland Express leger desudenmed tanker om selv at starte grønlandsk indenrigsflyvning medDash-8 fly magen til dem Air Greenland anvender. Bag selskabet står investorer fra blandt andet Holland, Storbritannien og Dubai.

Det er planen at starte ud med et Airbus-fly opereret af et hollandsk selskab. Men på sigt er det meningen, at Greenland Express skal have sit eget AOC.

Både Norwegian og Cimber Sterling har tidligere set på muligheden for at flyve til Grønland.

Læs også:

Cimber-rute til Grønland er rykket nærmere

Nye flyruter måske på vej fra Danmark til Grønland