Skift passagerflyet ud med et kampfly

Tidligere jagerpiloter, der er begyndt at kede sig i ruteflycockpits, har nu muligheden for at vende tilbage til kampflyet og overlydsflyvningen.

Er du pilot og synes du, det er blevet trivielt at være flyvende buschauffør frem og tilbage mellem de samme danske eller europæiske lufthavne? Og har du en fortid som jagerpilot i Forsvaret inden du gik til et kommercielt flyselskab og en bedre løn?

Ja, så er det måske værd at nærstudere et ikke helt almindeligt jobopslag fra Forsvaret. Her søger man nemlig en enkel ny jagerpilot til at flyve det danske flyvevåbens flåde af F-16 fly.

Tidligere blev der uddannet og udnævnt det nødvendige antal piloter til at holde de omkring 48 operative danske F-16 bemandede. Men en ny rekrutteringspolitik i Forsvaret betyder, at alle stillinger skal slås op – uanset hvor mange potentielle kandidater, der reelt er til stillingen.

Forsvarets Personeltjeneste oplyser til CHECK-IN.dk, at alle, civilt såvel som militært ansatte, er velkomne til at søge jobbet. Hvis blot de kan leve op til kravet om tidligere at have fløjet F-16 fly og hvis de kan leve op til en række fysiske krav.

Det dobbelte i løn
En grundløn på 333.000 kroner samt diverse tillæg bringer den samlede årsløn op på lidt over 500.000 kroner. En styrmand hos et ruteflyselskab tjener ofte omkring et par hundredetusinde mere end det, og en kaptajn kan snildt oppebære en løn på over en million kroner om året. Altså omkring det dobbelte af jagerpiloten.

Til gengæld kan han ikke slå afterburneren til, bryde lydmuren og få Boeing 737 eller Airbus A320-flyet op på en topfart på over 2.000 kilometer i timen. Det kan jagerpiloten.

Så hvis man er træt af at flyve forretningsfolk til og fra svenske provinslufthavne og charterturister til og fra Gran Canaria, så er her muligheden for at afvise russiske bombefly, deltage i internationale bombemissioner og træne med andre jagerpiloter fra hele verden.