De sydkoreanske myndigheder har besluttet at fjerne betonmure for enden af landingsbaner i syv lufthavne. Ved den nylige Jeju Air-ulykke var det netop en betonmur, flyet endte med at glide ind i.
En Boeing 737-800 fra Jeju Air forulykkede 29. december 2024 i forbindelse med en nødlanding i Muan. Flyet endte med at kollidere med en betonmur for enden af banen, hvorefter det eksploderede. 179 mennesker mistede livet.
Nu har de sydkoreanske myndigheder besluttet at fjerne disse betonmure i syv forskellige lufthavne i landet som konsekvens af den tragiske hændelse i Muan-lufthavnen. Det skriver BBC. Herudover vil sikkerhedsområderne for enden af banerne også blive tilpasset.
Årsagen til styrtet er stadig ukendt, men flere eksperter i luftfartssikkerhed har udtalt, at antallet af tilskadekomne kunne have været meget lavere, hvis betonmuren, der er næsten to meter høj, ikke havde været der.
Betonkonstruktionen for enden af banen i Muan rummer et navigationssystem – en såkaldt localiser – der anvendes ved flys landinger.
”På grænsen til kriminelt”
Betonmurene vil blandt andet blive fjernet i lufthavnene i Muan og Jeju. De vil enten blive erstattet med mere letvægtskonstruktioner eller sænket ned under jorden. Konkret i Muan-lufthavnen vil betonmurene blive fjernet helt og localiseren ”geninstalleret ved hjælp af brudbare strukturer”, lyder det.
Efter styrtet med Jeju Air-flyet kom det frem, at en opdateret driftsmanual fra 2024 fra Muan-lufthavnen viste, at betonmuren var for tæt på enden af landingsbanen. I dokumentet, der var udarbejdet af Korea Airports Corp, var anbefalingen, at placeringen af muren skulle gennemgås under en planlagt udvidelse.
David Learmount, en britisk luftfartssikkerhedsekspert, har hævdet, at det er usædvanligt med en så robust mur så tæt på landingsbanen.
”Den slags struktur burde ikke være der. Ikke alene er der ingen begrundelse, men jeg tror faktisk, det er på grænsen til kriminelt at have det der,” har han sagt til Sky News ifølge The Guardian.
Får tilpasset sikkerhedsområder
Foruden ændringen af betonmurene vil syv lufthavne også få tilpasset deres sikkerhedsområder for enden af banerne. En undersøgelse har nemlig vist, at de er kortere end de anbefalede 240 meter. Sikkerhedsområdet for enden af landingsbanen i Muan er angiveligt omkring 200 meter langt.
Et sikkerhedsområde for enden af en landingsbane er beregnet til at begrænse skader på luftfartøjer, hvis de overskrider banen ved landing.
Efterforskere undersøger stadig, hvad der forårsagede styrtet i Muan, men en af piloterne havde advaret om et såkaldt birdstrike, før det første landingsforsøg blev afbrudt. Flyet havarerede ved det andet forsøg, da landingsstellet ikke var slået ud.
Efter ulykken er det kommet frem, at de sidste fire minutter – inden katastrofen indtraf – af optagelserne på begge sorte bokse mangler.
Relaterede artikler:
Sorte bokse mangler sidste fire minutter