Slut med billigere flybilletter fra Hamborg

Det kan ikke længere betale sig at flyve ud af Hamborg Lufthavn, som op imod 100.000 danskere om året tidligere har gjort. Billetpriserne fra Hamborg er i nogle tilfælde steget med over 50 procent i løbet af de seneste fire år.

Det er slut med at køre over åen efter vand, hvis man skal tro rejsesøgemaskinen Travelmarket.dk, der udgiver Dansk Flyprisindex. Heri dokumenteres det, at der ikke længere er en økonomisk fordel ved at rejse ud af Hamborg Lufthavn med rutefly.

Hver fjerde uge finder Travelmarket.dk de laveste billetpriser til 10 udvalgte storbyer i Europa samt til 10 oversøiske destinationer. Disse priser publiceres i Dansk Flyprisindex. I den 55. udgave af flyprisindekset har Travelmarket taget udgangspunkt i uge 40 og sammenlignet gennemsnittet af de laveste billetpriser med samme uge helt tilbage til 2009.

Her er billetpriserne til de europæiske destinationer steget med 40 procent fra Hamborg Lufthavn, mens priserne i København og Billund blot er steget med syv til 10 procent.

Sammenligning af prisudvikling


Kilde: Travelmarket.dk / Dansk Flyprisindex

Travelmarkets undersøgelser bliver ikke overraskende modtaget med stor begejstring i Danmarks to største lufthavne i København og Billund.

“Københavns Lufthavn står bedre i konkurrencen med Hamborg Lufthavn, fordi vi gennem de senere år haft skabt en bedre tilgængelighed for danske passagerer. Der er kommet en intensiveret konkurrence på oversøisk trafik, men også indenfor det vi kalder low-cost segmentet,“ forklarer Ole Wieth Christensen, der er ruteudviklingsdirektør i Københavns Lufthavn.

Han erkender da også, at den nordtyske lufthavn har ligget godt rent prismæssigt og kalder den for en “interessant konkurrent.“

I Billund Lufthavn kan man konstatere, at udviklingen i Dansk Flyprisindex også følger det mønster, som lufthavnen har registreret.

“Det bekræfter meget godt den tendens, som vi selv har registreret i markedet. Der er færre danskere, der kører til Hamborg og rent faktisk flere tyskere der kører den anden vej til Billund. Vores ruteudbud er blevet styrket, og den øgede kapacitet i Billund Lufthavn har været med til at holde priserne i ro. Samtidig tror jeg også, at den tyske afrejseskat har betydet noget,“ siger marketingchef Jesper Klausholm fra Billund Lufthavn.

Ikke dømt ude
Men det er måske for tidligt konkludere, at Hamborg Lufthavn er ude af konkurrencen med de danske lufthavne. Lufthavnen er nemlig kendt for at være dygtig til at markedsføre sig overfor operatørerne.

“Man skal passe på med at dømme lufthavne ude, det gælder for så vidt på alle markeder. Jeg vil hellere fokusere på at Billund Lufthavn er blevet styrket,“ mener Jesper Klausholm.

I Københavns Lufthavn er man af den overbevisning, at det vil tage mange år at ændre danskernes opfattelse af Hamborg Lufthavn som en billig afrejselufthavn.

“Jeg tror, at det er en lang proces at ændre den perception, at det er billigere ud af Hamborg. Men det vigtigt for Københavns Lufthavn at forsætte med at tiltrække flere operatører. Når det dokumenteres i prisindekset igen og igen, at det er blevet billigere rejse ud af København, vil det også trænge igennem i markedet,“ fastslår Ole Wieth Christensen.

I 2012 rejste 13,7 mio. passagerer gennem terminalerne i Hamborg Lufthavn, mens CPH havde 23,3 mio. passagerer og Billund blot 2,7 mio. rejsende.