Slut med kropsscannere i europæiske lufthavne

Som den sidste europæiske lufthavn stopper Manchester lufthavn nu med at teste kropsscannere. Lufthavnen vil gerne beholde dem, men EU siger nej.

Siden 2009 har europæiske lufthavne haft mulighed for at teste kropsscannere, populært kaldet nøgenscannere, i sine sikkerhedskontroller. Men EU har valgt ikke at forlænge den treårige forsøgsperiode, som udløber i næste måned. EU har slået fast, at der ikke er sundhedsfarer forbundet med at lade passagererne gå gennem scannerne. Men scannerne har alligevel virket for krænkende på passagerernes privatliv, vurderer EU-Kommissionen.

Derfor erstatter Manchester Lufthavn, som den sidste europæiske lufthavn, scannerne med en ny generation af mere ”privatlivsvenlige” scannere. Den gamle type scanner præsenterede sikkerhedspersonalet for et spøgelsesagtigt konturbillede af passagererne. Den nye type scanner analyserer resultatet og præsenterer kun et diagram med forslag til hvor på passagerernes kroppe, at sikkerhedspersonalet bør se efter skjulte genstande.

Den nye type scanners teknologi er baseret på radiobølger, mens kropsscannerne brugte røntgenstråler. I flere amerikanske byer bruges den nye teknologi til at spore når ting eller mennesker falder ned på sporene i undergrundsbaner.

Foretrækker kropsscannere
Manchester Lufthavn vil teste den nye teknologi i tre måneder. Men lufthavnen havde gerne set, at de kunne fortsætte med at bruge den gamle teknologi.

”Vi er forbløffede over denne situation. For sundhedseksperter siger den gamle type scanner er sikker, og et flertal af vores passagerer og personale foretrækker kropsscannerne. Derfor er det frustrerende, at Bruxelles ikke vil lade os fortsætte med at teste kropsscannerne,” siger Andrew Harrison, driftschef i Manchester Lufthavn, til avisen Daily Mail.

Det koster Manchester Lufthavn omkring 9 mio. kroner at opstille fem nye scannere i lufthavnens tre terminaler.

Københavns Lufthavn havde planer om at teste en kropsscanner, men producenten kunne ikke få den såkaldte diskretionssoftware til at fungere. Derfor returnerede lufthavnen scanneren ubrugt til producenten.