Slut med mobiltelefoni hos Ryanair

Uenighed om de kommercielle vilkår for udrulingen af mobiltelefoni ombord på Ryanairs fly er angiveligt årsagen til, at leverandøren OnAir nu trækker sig ud af samarbejdet.

I slutningen af 2008 påbegyndte Ryanair installation af en række basestationer ombord på selskabets fly, således at det kunne være muligt bruge mobiltelefoni i luften,

I første omgang blev de nødvendige basestationer installeret på 16 af selskabets dengang 166 Boeing 737-800 fly.Den tekniske løsning var udarbejdet i samarbejde med leverandøren OnAir, der også har et samarbejde med Air France, bmi og TAP Portugal. Men nu meddeler Ryanair, at samarbejdet med OnAir i første omgang er ophørt.

Det skyldes angiveligt, at OnAir ikke ønskede at binde sig til den proces og de vilkår, som Ryanair havde skitseret for samarbejdet. Dermed varede testperioden i alt 13 måneder.

Nu leder Ryanair i stedet med lys og lygte efter andre leverandører, der vil kunne overtage opgaven med at udrulle mobiltjenester på Ryanair-flyene. Selskabet lokker med adgang til 73 mio. passagerer, der kan have behov for at tale i telefon ombord. Men mon ikke OnAir-casen vil holde de fleste seriøse udbydere på afstand, idet der er stor risiko for, at leverandøren kommer “i lommen på Ryanair“, således at vilkårene fremover kun sættes af Ryanair.

På OnAir-løsningen var der en begrænsning på seks samtidige brugere. Det var altså ikke samtlige189 passagerer ombord på flyene, der ville kunne snakke samtidigt.

Helt billigtvar det heller ikke. Den præcise takst afhænger af det “roaming-tillæg“, som mobiloperatøren opkræver. Rejsende med Ryanair skulle betale ca. £ 2 pr. minut – lige knapt 20 kr. pr. minut. En andel af beløbet tilfaldt Ryanair, således at selskabet havde fundet vej tilendnu en indtjeningsmulighed på sin store passagervolumen.