- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

“Snuden i sporet mod 1,5 millioner passagerer”

Trods en mindre vækst i 2019 end ventet, tror Aarhus Lufthavn stadig på, at det er muligt at tredoble passagertallet i løbet af fem år.

Da Aarhus Lufthavn for to år siden skulle gøre status over 2017, var der overvældende stor optimisme at spore.

I årsrapporten hed det således, at “som følge af betydelig forøgelse på rutenettet forventes passagerudviklingen i 2018 at stige med mere end 150.000 passagerer.”

I 2017 var 372.223 passagerer nemlig rejst gennem den østjyske lufthavnsterminal, og med målet om yderligere 150.000 passagerer, forventede lufthavnen at komme op på 525.000 rejsende.

Sådan gik det dog ikke i 2018 – og heller ikke i 2019. 

Da nytårsklokkerne lød den 31. december, havde 500.490 passagerer rejst til og fra Aarhus Lufthavn i 2019, og det var blot 14.324 flere end året før, hvilket svarer til en beskeden vækst på 2.9 procent.

Det var også noget mindre end de 30,6 procent, som passagertallet steg med året før, hvor lufthavnens ledelse med vanlig optimisme fik lovet, “at den positive udvikling, som lufthavnen har oplevet i 2018, forventes at fortsætte i 2019.”

Nye ruter og frekvensøgning
Trods den beskedne fremgang, der står i kontrast til det skyhøje ambitionsniveau, er det stadig ledelsen vurdering, at det vil være muligt at nå op på 1,5 millioner passagerer i løbet af fem år.

“Det er med stor positivitet, at Aarhus Airport går ud af 2019. De mange nye feriedestinationer har skudt passagertallet markant i vejret, og det er med stor glæde, at vi ser tilbage på endnu et godt år. Vi har skabt et solidt fundament for den videre vækst, og vi holder nu snuden i sporet mod de 1,5 million passagerer, som vi stiler mod i 2024,” lyder det fra administrerende direktør Peer H. Kristensen fra Aarhus Lufthavn.

Optimismen hænger sammen med nye SAS-ruter til Alicante og Chania (Kreta) samt en ny Ryanair-rute til Zadar. Der kommer også flere frekvenser på SAS-ruterne til Stockholm, Málaga og Palma de Mallorca samt en ekstra Ryanair-afgang til Gdansk. Herudover udvides der med en ugentlig charterflyvning til Varna i Bulgarien.

Til gengæld må Aarhus Lufthavn ved udgangen af vintertrafikprogrammet vinke farvel til SAS-ruterne til München og Manchester, og sidstnævnte stopper allerede den 20. januar, hvilket er 10 uger før tiden. Herudover er der heller ikke blevet genvalg til SAS-sommerruterne til Faro og Rom, ligesom easyJet ikke vil flyve til London-Gatwick i sommertrafikprogrammet.

 

Relaterede artikler:

Aarhus Lufthavn: Et meget udfordrende marked

Ny bestyrelsesformand med skyhøje ambitioner

Bedste år i Aarhus Lufthavn siden 2012