Sommer-fremgang for miniput-ruter

Danmarks mindste indenrigsruter fra Roskilde til Anholt og Læsø har haft en god sommer med otte procents vækst.

De kalder det selv beskedent for rutetaxa. Copenhagen Airtaxi’s flyvninger fra Roskilde til Anholt og Læsø. Men med en fast fartplan er det ikke forkert at kalde det for rigtig ruteflyvning, når det lille Britten Norman Islander-fly med plads tilni passagerer og en enkel pilot pendler frem og tilbage mellem Roskilde Lufthavn og de to ferieøer i Kattegat på Danmarks suverænt mindste indenrigsruter.

Efter et par lidt sløje år oplevede Copenhagen Airtaxi i år en fornuftig højsæson i skolernes sommerferie med en passagerfremgang på otte procent på selskabets 27 ugentlige returflyvninger.

Copenhagen Air Taxi fortsætter med at betjene ruterne frem til og med skolernes efterårsferie i midten af oktober. Herefter holdes vinterpause indtil flyvningerne genoptages omkring påske næste år.

Biler ikke tilladt
Med sin placering omkring tre timers færgesejlads fra Grenå er Anholt blevet en lidt eksklusiv dansk sommerhus-ø, hvor mange københavnere ynder at koble af. Og det nyder Copenhagen Airtaxi godt af. Det er ikke tilladt for turister at tage biler med til Anholt. Og derfor gør det ikke den store forskel, om man kommer flyvende eller sejlende til øen.

Alternativet til flyveturen er for københavnere en seks timer eller mere lang tur i bil og med færge via Sjællands Odde, Ebeltoft og Grenå eller en togrejse over Århus og videre med bumletog til Grenå og derfra en tre timer lang sejltur.

Flyvepladsen på Anholt er ejet af Copenhagen Airtaxi og er udstyret med en cirka 650 meter lang græsbane og en ”skur-terminal”. På Læsø er flyvepladsen ejet af Læsø Kommune og udstyret med en knap 1000 meter lang asfaltbane.