- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Stadig frit midtersæde indtil udgangen af april

Delta Air Lines har under hele coronakrisen haft midtersæderne blokeret i sine fly, og dette initiativ fortsætter frem til sidst i april. Hvis der er for mange bookede passagerer, vil selskabet indsætte større fly.

Under coronapandemien har flyselskaber verden over tænkt i forskellige løsninger, der skal gøre passagerernes ophold i kabinerne så trygt som muligt.

Allerede i april 2020 tog Delta Air Lines initiativ til at blokere midtersæderne i sine fly for at skabe mere plads til passagererne. Da der i forvejen var et reduceret antal passagerer i flyene som følge af pandemien, var det en god løsning for det amerikanske flyselskab.

Initiativet er tilsyneladende blevet taget godt imod af kunderne, og derfor fortsætter Delta Air Lines med at have frie midtersæder frem til og med 30. april i år. Derved kan passagererne fortsat bestille billetter til forårets flyrejser uden at få en fremmed medpassager klods op af en selv.

Delta Air Lines er det eneste amerikanske flyselskab, der praktiserer denne løsning om bord på flyene.

Frit midtersæde giver ro i sindet
Delta Air Lines har konsekvent lyttet til ønsker fra kunderne om muligheden for fortsat at have et frit midtersæde, mens smitten stadig er en stor del af samfundet.

”Vi ønsker, at vores kunder skal have fuld tillid, når de rejser med Delta, og de fortsætter med at fortælle os, at mere plads giver mere ro i sindet,” siger Bill Lentsch, direktør for kundeoplevelser i Delta Air Lines.

”Vi vil fortsætte med at revurdere sædeblokering i forhold til smitteoverførsel og vaccinationsrater, samtidig med at vi bringer produkter og tjenester tilbage på måder, der skaber tillid til sundhed og sikkerhed hos alle om bord. Det vil altid være Deltas prioritet.”

Rejser man i grupper af én eller to personer, vil midtersædet eller sædet ud til gangen blive blokeret. I mindre fly uden midtersæder vil sædet ud til gangen holdes frit. Grupper af tre personer eller mere kan fortsat reservere sæder op til hinanden. På ruter, hvor efterspørgslen er høj, vil Delta Air Lines indsætte større fly eller øge antallet af afgange.

Tilkøb af ekstra sæde hos andre flyselskaber
I maj sidste år opfordrede IATA – flyselskabernes internationale sammenslutning – myndigheder i hele verden til at overveje maskepåbud i flyene i stedet for et eventuelt påbud om frit midtersæde. Argumentet var, at blokerede midtersæder ville ødelægge det økonomiske grundlag for hurtigt at få gang i flytrafikken igen under coronapandemien.

Der kom heller aldrig et påbud om frit midtersæde, men på trods af dette valgte Delta Air Lines altså at fortsætte med denne løsning til stor tilfredshed hos kunderne.

Andre flyselskaber tilbyder sine passagerer at tilkøbe et frit nabosæde. I oktober sidste år relancerede SAS sit koncept ”Comfort Seat” til ”Guarenteed Extra Seat”, der markedsføres mere aktivt. Mod faste tillæg fra 599 kroner og op – alt afhængig af rute – kan kunderne købe et ekstra sæde og dermed få mere plads. I august sidste år introducerede også Eurowings muligheden for at købe et ekstra sæde. Et midtersæde hos det tyske flyselskab koster kun 135 kroner.

Norwegian afviste i august sidste år at tilbyde en lignende mulighed med at tilkøbe et frit midtersæde til billige penge. Det norske lavprisflyselskab begrundede det med, at passagererne, så længe det er muligt, bliver fordelt på flyet med mest mulig afstand imellem dem.

 

Relaterede artikler:

IATA: Ansigtsmasker i stedet for frit midtersæde

SAS tilbyder mulighed for at købe tomt nabosæde

Sælger ledige midtersæder for 135 kroner

Norwegian afviser at sælge midtersæder