Passager med ansigtsmaske hos Iberia. (Foto: Iberia | PR)

IATA: Ansigtsmasker i stedet for frit midtersæde

IATA opforder myndigheder i hele verden til at overveje maskepåbud, da et påbud om et frit midtersæde i flyene, vil ødelægge det økonomiske grundlag for at få flyene på vingerne igen.

IATA (International Air Transport Assocation), der er en sammenslutning af 290 flyselskaber, der samlet repræsenterer 82 procent af den globale flytrafik, går nu hårdt ind i kampen for at sikre, at flypassagererne bliver tildækket med mundbind eller ansigtsmaskiner ombord på flyene.

Det er et led i en ny tilgang til biosikkerhed, der indtil videre ønsker implementeret på alle flyvninger på global niveau. Dermed kan det givetvis blive muligt at undgå, at der bliver krav om et frit midtersæde i flyene, hvilket af økonomiske årsager vil forhindre flyselskaberne i at komme hurtigt i gang med operationerne.

Ansigtsmasker som en del af biosikkerhed
IATA hævder, at undersøgelser har vist, at der er meget lav risiko for smitte ombord på flyene. Hvis passagererne har en maske på, vil denne risiko blive yderligere reduceret, og dermed vil det ikke blive nødvendigt at indføre krav om social afstand.

“Sikkerheden for passagerer og besætning er af største vigtighed. Luftfartsindustrien samarbejder med regeringerne om at genstarte flyvningerne, når dette kan gøres sikkert. Evidensbaseret viden tyder på, at risikoen for overførsel af smitte ombord på fly er lav. Og vi vil træffe foranstaltninger – såsom brug af ansigtsmasker hos passagerer og besætningen – for at tilføje et ekstra lag af beskyttelse. Vi må nå frem til en løsning, der giver passagererne tilliden til at flyve og holder omkostningerne ved at flyve overkommelige,” siger IATA´s generaldirektør Alexandre de Juniac.

IATA peger på en række initiativer til øget biosikkerhed, der vil kunne indføres udover brugen af ansigtsmasker. Det skal blandt andet være muligt at temperaturscreene passagerer og lufthavnsansatte, mens kontakten til de øvrige passagerer og besætningen skal minimeres ved ombordstigning, og når passagerene forlader flyet. 

Herudover kan der blive tale om begrænsninger for, hvor meget passagererne må bevæge sig rundt i flyet, ligesom der kan blive tale om forenklede procedurer omkring catering, hvilket vil bidrage til at reducere kontakt mellem passagerer og besætning. Endelig peges der på mere hyppig og grundig rengøring af flyene.

De fleste større amerikanske flyselskaber har allerede indført maskepåbud, hvilket også er tilfældet for Lufthansa-koncernen og Air France-KLM. I Skandinavien tøver SAS og henviser til, at man er i dialog med myndighederne om spørgsmålet.

Frit midtersæde vil betyde prisstigninger
Hvis der bliver indført en regel om et frit midtersæde, vil flyselskabernes gennemsnitlige belægning ifølge IATA falde til 62 procent, mens gennemsnittet hidtil har været omkring 77 procent. Det vil i givet fald betyde, at billetpriserne vil stige med mellem 43 og 54 procent – afhængig af region – blot for at kunne sikre break even.

“Vi har brug for en vaccine, et immunitetspas eller en effektiv COVID-19-test, der kan administreres i skala. Arbejdet med alle disse er lovende. Men ingen vil blive realiseret, inden vi bliver nødt til at genstarte branchen. Derfor skal vi være klar med en række dokumenterede foranstaltninger, som i kombineret form vil reducere den allerede lave risiko for smitteoverførsel ombord,” understreger IATA-direktøren.

 

Relaterede artikler:

SAS tøver med maskepåbud

Nyt design kan adskille flypassagerer

“Vi vil helst undgå restriktioner”