Brugere af Virtual Procedure Trainer. (Foto: Brussels

Star Alliance-selskab bruger VR til pilotuddannelse

En virtual reality-løsning er blevet godkendt af myndighederne til at kunne benyttes på lige fod med visse andre og mere traditionelle metoder, når piloter skal have deres A320-type rating.

I takt med at virtual reality (VR) er blevet både bedre og mere udbredt i løbet af de seneste årtier, er den blevet eller forsøgt taget i brug i flere sammenhæng end til computerspil og anden underholdning, som var et af udgangspunkterne for teknologien.

Brussels Airlines har eksempelvis benyttet VR som et værktøj, der kan hjælpe med at kurere flyskræk, ligesom teknologien også tidligere er blevet brugt som en tilføjelse til den traditionelle undervisning på en del pilotskoler, men nu er Lufthansa Aviation Training gået skridtet videre.

Sammen med Airbus har Lufthansa Aviation Training nemlig brugt to år på at udvikle en VR-løsning, hvor softwaren ikke alene er et supplement til den træning, der ellers foregår, men helt kan træde i stedet for en del af den tid, der sædvanligvis benyttes på blandt andet en såkaldt Flat Panel Trainer.

En ideel forberedelse
I begyndelsen af denne måned rundende man en milepæl, da løsningen, der hedder Virtual Procedure Trainer, blev benyttet for første gang.

Det var to besætninger fra Brussels Airlines, der blev de første til at gøre brug af den i forbindelse med, at de gennemførte en del af deres A320-type rating med et virtual reality-headset på og ved hjælp af softwaren, der er godkendt til formålet af myndighederne.

Virtual Procedure Trainer adskiller sig blandt andet ved, at cockpittet ikke kun eksisterer på en række skærme, men i stedet skabes der et helt 3D-miljø omkring brugerne med henblik på, at de skal føle, at de er ombord på et givent fly.

”Virtual reality åbner for en betydeligt mere realistisk og intens træningsoplevelse,” siger Gauthier Lesceu, der er chefinstruktør med fokus på teoretisk viden hos Brussels Airlines.

”Vores piloter kan selv begynde at øve procedurer tidligt i forløbet og gentage dem således, at de opbygger muskelhukommelse og har en vis selvtillid i disse situationer. Det er en ideel forberedelse til simulatorfasen, da det er mere effektivt og kræver mindre infrastruktur.”

Drømmer om løsning til A350
Efter debuten er næste skridt, at Virtual Procedure Trainer rulles ud på alle de syv træningsfaciliteter, som flyselskaberne i Lufthansa-koncernen benytter til træning af A320-piloter. På sigt skal produktet også udbredes til kunder, der ikke er en del af Lufthansa Group, oplyses det.

Derudover skal løsningen løbende videreudvikles, så den kan tage højde for flere situationer, ligesom Lufthansa Aviation Training gerne vil have den til også at omfatte andre flytyper såsom A330 og A350.

Projektleder Pia Born fra Lufthansa Aviation Training er godt tilfreds med dét, man har opnået indtil videre.

”Med Virtual Procedure Trainer har vi skabt et nyt økosystem, der er mere fleksibelt samt mere effektivt og bæredygtigt. Vi er rigtigt glade for, at Brussels Airlines som de første har valgt at fæstne lid til denne nyskabelse, og at vi dermed kunne træde ind i fremtiden for træning sammen.”


Relaterede artikler:

Topmoderne simulator hos Atlantic Airways klar til brug

Vil bruge Virtual Reality til at kurere flyskræk

KLM træner personale med Virtual Reality