Star Alliance mister 3.200 daglige flyvninger, når US Airways senere på året forlader alliancen som et led i fusionen med American Airlines.
Efter ti års samarbejde forlader US Airways inden længe Star Alliance. Det sker som følge af fusionen mellem US Airways og American Airlines, som tidligere har offentliggjort, at det nye selskab, American, skal være medlem af oneworld. Fusionen forventes at blive en realitet i årets tredje kvartal, og arbejdet med US Airways’ exit er allerede i gang, oplyser CEO i Star Alliance, Mark Schwab.
”Det er hårdt for os at skulle se dem gå, de har været et godt medlem og god partner i Star Alliance,” fortæller Schwab til Air Transport World. Han fastslår dog, at afskeden med US Airways ikke kommer til at give store huller i Star Alliances rutekort.
US Airways har 198 destinationer, men det bliver kun et reelt farvel til 28 destinationer for Star Alliance, som også er repræsenteret ved United Airlines i USA. Afskeden ændrer dog ikke ved, at alliancen skal vinkle farvel til 3.200 daglige flyvninger, og det vil kunne mærkes hos Star Alliance, erkender Schwab, med henvisning til US Airways’ tætte rutenet på østkysten, som nu kommer rivalen oneworld til gode. US Airways flyver i dag 14,6 procent af Star Alliances 21.900 daglige flyvninger.
Alliance-udligning i USA
Star Alliance vil indtil den endelige afsked med US Airways fortsat være den ubetinget største luftfartsalliance i USA. Efter afskeden er Star Alliance dog fortsat den største luftfartsalliance i Nordamerika. US Airways’ overgang til oneworld bliver et stort fremryk for oneworld-alliancen i USA, hvor American Airlines i dag er eneste medlem.
Indtil fusionen findes der kun 12 ruter på hele det amerikanske indenrigsrutenet, hvor både US Airways og American Airlines flyver. Desuden har US Airways 62 destinationer, som American ikke flyver på. Det betyder, at oneworld kan tegne betydelig flere linjer på sit amerikanske rutekort, når US Airways træder ind i alliancen sammen med American Airlines. US Airways forøger oneworlds daglige flyvninger med 32 procent.
Efter US Airways’ entré i oneworld bliver der på mange måder tale om en udligning af de tre alliancers tilstedeværelse i USA. Fusionen betyder, at der fremover vil være tre mega-selskaber i USA, nemlig United, American og Delta, som vil sidde på tre fjerdedele af det amerikanske luftfartsmarked. De tre selskaber er hjemmehørende i hver deres alliance, henholdsvis Star Alliance, oneworld og SkyTeam.