(Foto: Morten Lund Madsen)

Størst risiko for mistet kuffert i Europa

Risikoen for at miste sin kuffert på flyrejsen er næsten fem gange større i Europa end i Asien.

For hver 1.000 flypassagerer der rejste i Europa i 2013 blev ni kufferter enten beskadiget, stjålet eller kommer for sent frem. Med mange millioner rejsende hvert år lyder det ikke af mange. Men hvis man dykker lidt ned i tallene, så vil man se, at livet som kuffert er langt farligere i Europa end i Asien og Nordamerika. Det fremgår af analysefirmaet SITA’s Baggage Report 2014.

I Asien i 2013 var det nemlig kun 1,96 kuffert per 1.000 passagerer, der kom galt afsted på flyrejsen og blev enten stjålet, beskadiget eller forsinket. Og i Nordamerika var tallet 3,22 kufferter per 1.000 passagerer.

Forbedre sig markant
SITA har taget temperaturen på kuffertsituationen i den internationale lufttrafik siden 2007. Situationen i Europa er forbedret markant siden 2007, hvor 16,6 kufferter per 1.000 passagerer kom galt afsted. Men også i Asien og Nordamerika er situationen blevet bedre år for år. Og Europa er i 2014 ikke en gang nede på det niveau Nordamerika var på i 2007. Her blev 7,05 kufferter enten forsinket, stjålet eller beskadiget. Og i Asien var tallet i 2007 nede på 3,05 kufferter per 1.000 passagerer.

Stadig flere rejser med fly, men det er ikke ensbetydende med, at flere kufferter kommer på afveje. Faktisk er det lykkedes industrien at forbedre sig markant samtidig med at antallet af rejsende er vokset kolossalt. Fra 2003 til 2013 er antallet af flyrejsende således steget med 65,6 procent mens antallet af ”mishåndterede” kufferter er faldet med 12,5 procent fra knap 25 millioner til 21,8 millioner kufferter i 2013. Det betyder at antallet af kufferter per 1.000 rejsende er faldet fra 8,83 til 6,96. En reduktion på 21,2 procent.

Kommer ikke ombord
Mere end otte ud af ti kufferter, der kom galt afsted på rejsen, kom senere frem til slutdestinationen end ejermanden. Omkring 15 procent blev beskadiget og lidt over 3,3 procent af kufferterne blev stjålet.

I 45 procent af tilfældene er årsagen til at en kuffert kommer galt afsted problemer, når kuffert og passager transferer fra et fly til et andet i en lufthavn. I 16 procent af tilfældene kommer kufferten ganske enkelt ikke ombord på flyet og i otte procent af tilfældene opstår der problemer, når lastningen er i gang.

Vejrforhold og tolderne får skylden i otte procent af tilfældene og fejl i billetterne samt sikkerhedsårsager er årsagen i 15 procent af tilfældene.

I fem procent af tilfældene får bagagemærkerne skylden og kun tre procent af tilfældene skyldes forkert håndtering af bagagen ved ankomst til slutdestinationen.

SITA vurderer, at stjålet, beskadiget og forsinket bagage i 2013 kostede luftfartsindustrien omkring 11,5 milliarder kroner.