Christiansborg (Foto: Henrik Sørensen)

Stor luftfartskonference på Christiansborg

I slutningen af november afholdes en stor luftfartskonference på Christiansborg, hvor det overordnede tema er, om dansk luftfart har en fremtid.

Har dansk luftfart en fremtid, regionalt, nationalt og internationalt?

Sådan lyder det store og interessante spørgsmål i en invitation til en konference for hele den danske luftfartsbranche.

Det er Erhvervsflyvningens Sammenslutning – Danish Aviation Association (ES-DAA), der er i samarbejde med tidligere transportminister Hans Christian Schmidt inviterer til konference på Christiansborg onsdag den 28. november 2018 fra klokken 10.

Konferencen kommer på baggrund af regeringens luftfartsstrategi, da ES-DAA er fortaler for en opfølgning på de små og mellemstore virksomheder i dansk luftfart.

”Formålet med konferencen er at gøre opmærksom på, at der er andet luftfart end SAS og Kastrup. Og vi vil samtidig få belyst, om der er en fremtid for dansk luftfart. Det er de to hovedformål,” siger Dan Banja, generalsekretær og oberstløjtnant, til CHECK-IN.dk.

”Vi er i svære tider. Du kan bare se Primera Air, der går konkurs. Og det er svært for alle. Der er også mangel på piloter og flymekanikere, så den problemstilling behandler vi også i løbet af dagen.”

Flyprofessor vurderer fremtiden
ES-DAA rejser en række spørgsmål i invitationen, som danner grundlag for det overordnede formål med konferencen – blandt andet: ’Har operative og tekniske små og mellemstore luftfartsvirksomheder betydning for det regionale Danmark?’ og ’Har dansk luftfart en fremtid i Danmark eller snarere en global rolle?’.

Fokus vil således også være på manglen på piloter og flymekanikere, ligesom der spekuleres i, om luftfartens små og mellemstore virksomheder kan binde landet sammen. Hvert tema i løbet af dagen har fået tilknyttet nogle udsagn, som relaterer sig til de rejste spørgsmål under de fire temaer.

Et af dagens højdepunkter bliver konferencens såkaldte Keynote Speaker i skikkelse af Thomas Thessen, der er Danmarks første og eneste flyprofessor.

”Han betyder en del for arrangementet. Det er spændende, at vi har valgt at holde os inden for landets grænser med de mennesker, vi har med i konferencen; at vi ikke også har udenlandske deltagere. For det er Danmark, vi koncentrerer os om. Det er ikke, hvordan folk ser på os fra udlandet. Jeg ser frem til, hvad Thomas vil sige om dansk luftfarts fremtid,” siger Dan Banja, der fortæller specifikt om et af temaerne.

”I Tema 1 handler det om regional tilgængelighed, hvor vi også får det kommunalpolitiske med. I dette tema har vi valgt at bruge Thisted Lufthavn som omdrejningspunkt, og vi har kommunen og erhvervslivet med. Vi har valgt Thisted, fordi det er noget af det mest udkantsdanmark, man kan finde. De har et ønske om at gøre mere med deres lufthavn. De vil blandt andet gøre den mere tilgængelig under instrumentforhold.”

Fin interesse for konference
Konferencen vil få deltagelse af blandt andre repræsentanter fra flyselskaber, flyveskoler, flyværksteder, arbejdsgiverforening og fagforening. Der er plads til cirka 140 deltagere ved konferencen, og ønsket er at blive mindst 100 mennesker.

”Indtil videre er vi oppe på 45 tilmeldte. Og det er kun efter to dages annoncering. Så må vi se, om vi kan holde momentum. Folk har i hvert fald givet positiv respons på arrangementet og siger, at det er et forståeligt program,” forklarer Dan Banja, der udtrykker stor taknemlighed for, at Hans Christian Schmidt har tilbudt at være med.

Det er første gang, en sådan type konference afholdes. ”Først til mølle-princippet” gælder angående tilmelding, og det endelige program bliver eftersendt til deltagerne. Tilmeldingsfristen er den 19. november.

 

Relaterede artikler:

Luftfartens enmandshær fra Nivå

Fejrer 70 år med erhvervsflyvningen

Hele luftfartsbranchen venter på ministeren

Stort bryllup blandt luftfartens brancheforeninger

Brancheforening: Husk provinsen i CPH-regulering