(Arkivfoto: Naviair/PR)

Storstrejke smuldrer

Den bebudede strejke onsdag blandt 14.000 europæiske flyveledere er blevet reduceret til strejker i få timer fordelt ud over onsdag og torsdag. I Tyskland har man helt opgivet at strejke.

De europæiske flyvelederes fælles strejkedag for 14.000 medlemmer i 28 lande på onsdag bliver langt fra så omfattende, som sammenslutningen af europæiske flyveledere, Air Traffic Controllers European Unions Coordination (ATCEUC), gerne havde set.

I Tyskland har flyvelederne helt valgt at aflyse en én time lang strejke planlagt til onsdag middag. Det sker efter at Lufthansa truede med at slæbe flyvelederne i retten.

Flyvelederne i Italien, Cypern og Portugal holder stadig fast i at strejke i perioder på op til fire timer onsdag den 29. januar.

Følge trop
I flere lande er strejkerne udsat til torsdag og eller kun planlagt til at vare ganske få timer. Således strejker flyvelederne i Østrig, Ungarn, Tjekkiet og Slovakiet alle torsdag den 30. januar. Østrigerne strejker fra kl. 8 til kl. 10. I Ungarn og Slovakiet bliver det begge steder kun to timer på et endnu ikke fastlagt tidspunkt i løbet af torsdagen. I Tjekkiet vil man nedlægge arbejdet i op til 12 timer fra kl. seks om morgen til kl. 18.

I Frankrig havde flyvelederne annonceret, at de ville gå endnu længere end deres europæiske kolleger og nedlægge arbejdet fra mandag aften til tidligt fredag morgen i denne uge. Men det blev i weekenden skåret ned til én planlagt strejkedag torsdag. I hvilket tidsrum de franske flyveledere vil nedlægge arbejdet er endnu ikke afgjort.

Der er endnu ikke nogle meldinger om hvordan flyvelederne i lande som Storbritannien, Spanien, Holland, Belgien og Polen vil gribe tingene an. Eller om flyveledere i Norge og Sverige vil følge trop.

Udstrakt hånd
Dansk Flyvelederforening er medlem af ATCEUC, men foreningen har hele tiden haft den holdning, at strejkevåbnet var for hårdt et kort at trække i striden om EU-Kommissionens forslag til Single European Sky 2+-reformen, der er seneste skud på stammen i Single European Sky-arbejdet.

I oktober sidste år havde ATCEUC annonceret en lignende strejke blandt sine 14.000 medlemmer. Men en udstrakt hånd fra EU-Kommissionen med forsikringer om, at man ville lytte til flyveledernes indvendinger mod de nye regler, fik ATCEUC til at afblæse strejken få dage før man den 10. oktober havde planlagt at lamme europæisk flytrafik.

EU-Kommissionen var dog ikke så imødekommende, som ATCEUC havde håbet på. Og derfor varslede man i sidste uge på ny strejke i protest mod forslagene i Single European Sky2+-reformen.

Flyvelederne mener, at EU-Kommissionen har ignoreret alle indvendinger fra både interesseorganisationer og nationalstater. Ifølge ATCEUC lægger EU-Kommissionens forslag op til at forbedre flysikkerheden frem mod år 2020, men samtidig reducere udgifterne til flyvekontrol med 50 procent. Og det mener flyvelederne ikke er holdbart.