- CHECK-IN.dk - https://check-in.dk -

Strid om tjenestetidsregler i Finnair

Finnair strides med piloter og kabinepersonale om ændringer i arbejdstid samt diæter til dækning af ansattes ekstraomkostninger. Ændringer, der ikke er blevet forhandlet om.

Piloterne hos Finnair føler sig trådt på af deres arbejdsgiver, der uden forhandlinger har ændret på, hvor arbejdsdagen begynder samt i et beløb, piloter og kabinepersonale har til rådighed til ekstraudgifter.

“I øjeblikket er vi uenige med Finnair om to spørgsmål,” siger formanden for piloterne, Pekka Erkama, til mediet Yle.fi.

“Det første er, at Finnair har reduceret diæterne for piloter og kabinepersonale. Det andet vedrører en ændring af tilrettelæggelsen af arbejdet, hvor rutiner, der tidligere blev udført i arbejdstiden, er blevet overført til fritiden,” fortsætter han.

Piloter underskrev en kollektiv overenskomst så sent som i foråret, fortæller Pekka Erkama, hvorefter ændringerne uden forhandlinger blev indført af Finnair.

Overtrædelse af overenskomsten
“Det er en overtrædelse af både piloternes ansættelseskontrakter og af overenskomsterne,” siger han og tilføjer, at diæterne i årtier er blevet udbetalt i henhold til overenskomsten i overensstemmelse med en forordning fastsat af skattevæsenet.

Ændringen i arbejdsrutinerne betyder, at en pilots arbejde begynder, i det øjeblik de ankommer til gaten for at stige ombord på flyet. I årtier har praksis ifølge Pekka Erkama været, at piloternes arbejdstid også omfattede det at ankomme til lufthavnen, at forberede sig på flyvningen i et forberedelsesrum og at stige ombord på flyet gennem pas- og sikkerhedskontrol.

“Disse spørgsmål skulle have været genstand for forhandlinger, og de har ikke fundet sted,” siger Pekka Erkama.

Finnair: Vi overholder aftalerne
Jari Paajanen, Finnairs næstkommanderende for flyoperationer, siger til Yle.fi, at flyselskabet fuldt ud overholder alle personalegruppers kollektive aftaler.

“Vi følger den overenskomst, der blev forhandlet i foråret,” siger Jari Paajanen og understreger, at Finnair er forpligtet til at overholde overenskomsten vedrørende både arbejdstid og diæter.

“Dagsgodtgørelsen betales stadig for ekstraudgifter, der afholdes under en forretningsrejse, for eksempel måltider. Dette er i overensstemmelse med skattevæsenets retningslinjer. Vi overholder derfor fuldt ud overenskomsten,” siger han.

Ændringerne i arbejdsrutinerne er blevet mulige på grund af ændringer i procedurerne, forklarer han, da personalet nu tjekker ind ved gaten eller på flyet i stedet for som tidligere via operationscentret.

Det er muligt på grund af digitaliseringen og de mobile enheder, der betyder, at besætningen kan forberede sig på en flyvning hvor som helst. Der er ikke længere behov for papirarbejde.

“Der er ikke sket nogen ændring i arbejdstiden. Pilotens arbejdstid vil fortsat starte 60 minutter før flyets afgangstid, som det fremgår af overenskomsten. I stedet begynder arbejdet blot et andet sted end før,” forklarer Juri Paajanen.

Selskabet fattes penge
Han erkender, at behovet for at spare er en af grundene til ​​ændringerne.

“Finnair befinder sig en kritisk tilstand økonomisk, og vi undersøger omhyggeligt forskellige procesændringer og omkostningsposter, der giver os besparelser,” siger han og tilføjer, at virksomheden ikke føler, at det er nødvendigt at forhandle yderligere om disse spørgsmål.

Ifølge Pekka Erkama fra pilotforbundet undersøger piloterne for øjeblikket lovligheden af ​​Finnairs fortolkninger og handlinger med “juridiske midler”.

Ifølge fagforeningen AKT, der repræsenterer kabinepersonalet, overtræder Finnair også vilkårene i deres overenskomst. Fagforeningen har derfor bedt Arbejdsretten se nærmere på sagen.

Ifølge Finnairs nye fortolkning af aftalens vilkår betales diæter kun til kabinepersonalet, når de overnatter på destinationen. Besætningen modtager ikke diæter for indenrigsflyvninger og heller ikke fra flyvninger til europæiske destinationer, hvis de ikke overnatter, forklarer Marianne Arteva fra Finnish Cabin Crew Association (SLSY).

 

Relaterede artikler:

Finnair lancerer flere langruter i vinterprogrammet

Finnair beholder A330’ere på jorden

Finnair fordobler sparekrav til 1,25 milliarder kroner