Svært hotelmarked i Danmark

Ifølge svenske Travel News gennemlever det danske hotelmarked sin værste krise nogensinde. Hårdest ramt er de to norskejede hotelkæder Choice og First. Tilsammen har de to kæder tabt op imod en halv milliard kroner i Danamrk i løbet af de seneste ni år.

Det er hårdt at drive hotel i Danmark. Det viser den seneste analyse fra Dansk Brancheanalyse, som har gennemgået nøgletal for 267 hotelselskaber i Danmark.

Dermed dækker analysen 30.000 værelser for driftsselskaberne og omkring 24.000 værelser for ejendomsselskaberne, hvilket svarer til henholdsvis 85 procent og 69 procent af totalmarkedet. Ifølge beregninger fra Dansk Brancheanalyse udgør totalmarkedet i alt 339 hoteller og konferencecentre med mindst 40 værelser. Tilsammen disponerer disse over i alt 35.183 værelser.

Analysen indeholder nøgletalfor i alt 267 hotelselskaber og er refereret hos svenske TravelNews, der beskriver hotelmarkedet i Danmark som det værste nogensinde.

“Vi betaler for vores egen dumhed. Vi sidder fast i lange lejeaftaler, der betyder at vi taber penge. Men vi har et lang perspektivt og ingen problemer med at dække omkostningerne, “siger Torgeir Silseth, der er koncernchef hos Choice Scandinavia.

Choice har sammen med First Hotels tabtop imod500 millioner kroner i det danske marked i løbet af de seneste ni år, viser analysen. De tre dansk-ejede kæder Arp-Hansen, Cabin og Comwell kunne dog i 2009 fremvise positive resultater, mens der igen var tilbagegang for First og Scandic.

“Scandic har et stærkt fodfæste i møde -og konferencemarkedet i København, som er blevet hårdt ramt. Det påvirker os negativt i både 2009 og 2010, “siger Anders Ehrling, der er nytiltrådt koncernchef hosScandic.

Hotelanalysen viser i øvrigt, at hotelbranchen i Danmark tabte 312 millioner kroner i 2009.Omsætningen faldt med 10 procent, mens antallet af medarbejdere blev reduceret med mere end 7 procent.

“Danske hoteller gennemlever den hårdeste krise nogensinde. Meget tyder på, at de vil komme til at bløde endnu mere i 2010, siger Ole Egholm fra Dansk Branscheanalyse til TravelNews.

En af de mange brugere på TravelNews-hjemmesiden har været hurtig på aftrækkeren medfølgede kommentar: “Problemet i Danmark er, at hotellerne er for dyre og yder alt for dårlig service i forhold til deres priser.“

Foto:Scandic Copenhagener blevet hårdt ramt af en nedgang i møde- og konferencemarkedet i København.