Svagere lavprisvækst i september

Europas to største lavprisflyselskaber Ryanair og easyJet oplevede i september endnu en måned med vækst. Men det er efterhånden svært at holde de tocifrede vækstrater. Ryanair klarede sig bedst med 12 % flere passagerer, mens easyJet fik 8 % flere passagerer ombord i selskabets fly.

Der er grænser for vækst. Det oplever lavprisflyselskaberne easyJet og Ryanair, der efterhånden har nået et markedsmætningspunkt. I hvert fald bliver det sværere for de to store lavprisflyselskaber at holde de tocifrede vækstrater.

Ryanair transporterede i september måned 6,84 mio. passagerer, hvilket var 12 % flere end året før. EasyJet havde med 4,77 mio. passagerer en noget svagere vækst, idet stigningen på ca. 350.000 passagerer, kun repræsenterer ca. 8 % vækst.

Til gengæld har easyJet en imponerende dygtighed til at udnytte flyenes kapacitet maksimalt. En kabinefaktor på 89,3 % er ganske enestående – og endda 1,2 procentpoint bedre end året før. Ryanair havde i september kun solgt 86 % af sæderne på de udbudte flyvninger.

De noget lavere vækstrater end der er set tidligere, vidner om, at lavprisflyselskabernes vækstmodel har sine begrænsninger. Derfor har Ryanair bl.a. også meddelt, at selskabet fremover vil overveje beflyning af de større lufthavne for at tage hul på et nyt markedssegment.

Der skal dog tilføjes, at september tallene i et begrænset omfang kan have været påvirket af de sporadiske strejker, der harhaft indvirkning påtrafikken til Belgien, Frankrig, Spanien og Grækenland.

Foto: Lavprisflyselskaberne har fået sværere ved at fastholde de tocifrede vækstrater.