- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Svensk flyselskab mister kontrakt i Irland

Siden juli sidste år har svenske Amapola Flyg fløjet på den irske rute mellem Dublin og Donegal, men nu er det snart slut. Emerald Airlines tager over fra slutningen af februar.

Da det regionale irske flyselskab Stobart Air gik i likvidation i juni 2021, var der imidlertid ingen operatør på den statsstøttede irske rute mellem hovedstaden Dublin og Donegal.

Ruten blev sendt i udbud af den irske regering, der valgte Stockholm-baserede Amapola Flyg som vinder af kontrakten på syv måneders drift. I slutningen af juli begyndte det svenske flyselskab at flyve på ruten, og nu nærmer tiden sig, hvor den midlertidige kontrakt udløber.

I den forbindelse har den irske regering valgt at tage afsked med Amapola Flyg, mens irske Emerald Airlines er blevet valgt som ny operatør på ruten fra 26. februar 2022. Det oplyser den irske regering.

Dermed må Amapola Flyg snart vende hjem til Stockholm efter at have gennemført to daglige rotationer siden juli sidste år. Ruten bliver betjent med over 30 år gamle Fokker 50 med plads til 50 passagerer.

”Ruten giver en vigtig tryghed”
Emerald Airlines, der blev stiftet i 2020, vil flyve under varemærket fra Aer Lingus Regional og have Aer Lingus’ kode vist på afgangene. Kontrakten med det irske flyselskab varer frem til 25. februar 2025 og kan blive forlænget med yderligere ét år.

Den såkaldte PSO-rute, hvor den irske stat betaler for at opretholde ruten, vil af Emerald Airlines også blive betjent to gange dagligt. Flyselskabet vil bruge ATR 72-600, der har plads til 72 passagerer.

”Regeringsstøttede flyvninger på ruten mellem Donegal og Dublin giver vital forbindelse for Donegal og den nordvestlige region til Dublin. Jeg ved, at denne rute giver en vigtig tryghed for dem, der har brug for at tage til læge eller har andre vigtige aftaler, ligesom ruten giver støtte til erhvervslivet og turisme i regionen,” siger Eamon Ryan, der er irsk transportminister.

Irske ATR-fly har fløjet for SAS
Ruten mellem Dublin og Donegal i det nordlige Irland vil dermed fremover blive betjent med en langt nyere og mere moderne flytype.

Emerald Airlines har indtil videre modtaget to ATR 72-600, der har en gennemsnitsalder på små seks år. Flyene udleder langt mindre CO2 end Fokker 50, mens kapaciteten således øges med 22 sæder på hver afgang. De to første ATR-fly til Emerald Airlines har registreringerne EI-GPP og EI-GPN, og de har begge tidligere fløjet for SAS.

I løbet af året forventer Emerald Airlines at modtage yderligere fire ATR 72-600, hvoraf det ene også har fløjet for SAS. Samtlige seks ATR-fly bliver leaset fra canadiske Chorus Aviation Capital (CAC).

I september sidste år blev Emerald Airlines enig med Aer Lingus om en 10-årig franchiseaftale, hvor Emerald Airlines skal flyve på ruter fra provinsielle lufthavne i Storbritannien og ind til Dublin. Samtlige ATR-fly til selskabet får Aer Lingus-bemaling.

 

Relaterede artikler:

Svensk flyselskab får kontrakt i Irland

Amapola Flyg sikrer sig statsstøttede indenrigsruter

Tidligere ATR 72 fra SAS tilgår nyt irsk selskab