Den første ATR 72-600 til irske Emerald Airlines har registrering EI-GPP. Foto: Anna Zvereva, CC 2.0

Tidligere ATR 72 fra SAS tilgår nyt irsk selskab

Den første ud af seks leasede ATR 72 til det nye irske selskab Emerald Airlines har tidligere fløjet for SAS. Flyselskabet har fået sin driftslicens og er klar til at gå i luften.

Irland fik i 2020 et nyt regionalt flyselskab ved navn Emerald Airlines, og det første fly i flåden har en fortid i Skandinavien.

Således har flyselskabets første ATR 72-600 (registrering EI-GPP) været en tur omkring SAS i perioden fra april 2016 til februar 2019. Flyet blev opereret af det tidligere britiske selskab Flybe, men fløj altså på ruter for det skandinaviske flyselskab fra kort efter dets produktion.

ATR-flyet er det første ud af i alt seks ATR 72-600 til Emerald Airlines. Flyene er leaset fra canadiske Chorus Aviation Capital (CAC), og de resterende fem fly vil blive leveret inden for det næste års tid, oplyser det irske selskab. Flyene har alle plads til 72 passagerer.

Ifølge planespotters.com har to af de fem øvrige fly, der står til at blive leveret til Emerald Airlines, ligeledes fløjet for SAS i tre-fire år. Tre andre har tidligere været på vingerne for blandt andet Virgin Australia.

Overtager ruter fra konkursramte Stobart Air
ATR 72-600 udleder cirka 40 procent mindre CO2 end øvrige regionale jet- og turbopropfly på korte ruter, og Emerald Airlines ser frem til at modtage flyene.

”ATR 72 er en væsentlig del af vores strategi om at tilbyde højfrekvente, bekvemme og overkommelige flyrejser i Irland og Storbritannien,” siger Conor McCarthy, administrerende direktør i Emerald Airlines.

”Flyene har bevist sig selv i hårde miljøer med enestående præstationer, førende komfort og en uovertruffen pålidelighed. Disse er de rigtige fly til vores passagerer og vores flyselskab og vil være et stort aktiv for vores selskab.”

Emerald Airlines er nået til enighed med det irske flyselskab Aer Lingus om at flyve på selskabets regionale ruter. Tidligere fløj Stobart Air på disse ruter, men selskabet blev i midten af juni i år nødt til at indstille driften med øjeblikkelig virkning. Og nu er Emerald altså klar til at tage over.

Stobart Air rådede over 13 ATR 72, hvoraf det dansk-irske leasingselskab Nordic Aviation Capital (NAC) ejede tre af dem.

Har netop modtaget driftslicens
Emerald Airlines vil flyve for Aer Lingus på en franchiseaftale, og der skal flyves på ruter fra provinsielle lufthavne i Storbritannien ind til den irske hovedstad, Dublin. ATR-flyene får Aer Lingus-bemaling.

Som et nyt flyselskab har Emerald Airlines skulle skaffe en driftslicens (AOC), og dette blev modtaget i indeværende uge. De irske luftfartsmyndigheder, IAA, har foretaget en grundig inspektion af selskabet, der således nu er godkendt til at flyve.

”At være det første selskab til at få en AOC i Irland siden pandemiens start er ikke kun en vigtig milepæl i vores rejse som flyselskab, men en vigtig en for den irske luftfartsindustri, der begynder dens opsving efter den værste krise i dens historie,” siger Conor McCarthy.

Han forklarer, at flyselskabet nu er klar til rutestart, og at ruterne gradvist vil blive åbnet, efterhånden som flyene ankommer. Franchiseaftalen med Aer Lingus træder dog først i kraft fra 1. januar 2023 og løber i 10 år. Selv om kontrakten først begynder om 16 måneder, arbejder Emerald Airlines sammen med Aer Lingus om at komme i luften tidligere.

 

Relaterede artikler:

Første Stobart-fly landet i Billund

Irsk flyselskab trådt i likvidation

Sælger regionalt flyselskab og lufthavn som pakketilbud