SWISS skærper sin profil

Selv et velfungerende selskab kan have behov for fornyelse. Det er tilfældet for det schweiziske luftfartsselskab SWISS, der nu opfrisker sit logo og lancerer en ny stor kampagne. Det nye motto “Our sign is a promise“ skal i endnu højere grad afspejle, at selskabets navn og logo forpligter.

I oktober 2001 ophørte Swissair reeltmed at fungere som selskab da flyene blev grounded. Dengang var selskabet løbet tør for penge efter en række overambitiøse opkøb, der blev udstillet nådesløst af terrorangrebet 11. september 2001 og udbruddet af lungesygdommen SARS.

Men en række af aktiviteterne i det gamle Swissair blev lagt over i et af selskabets egne datterselskaber, nemlig Crossair, der i 2002 ændrede navn til Swiss International Air Lines Ltd.

Dermed varet nyt “gammelt“ luftfartsselskabfødt, ogfrem til 2007 overtog Lufthansa gruppen gradvist SWISS, der i dag er det største luftfartsselskab i Schweiz og anerkendt for sin præcision og kvalitet.

Men selv et velfungerende selskab kan have behov for fornyelse. I hvert fald lancerer SWISS nu et nyt logo og en ny stor kampagne for at skærpe profilen.

Den nye kampagne skal slå navnet SWISS fast som det nationale luftfartsselskab i Schweiz samtidig med at selskabet vil udbygge samarbejdet med resten af Lufthansa gruppen.

“Med det enorme udbud af produkter på markedet i dag, er det overvejende via vores ´brand’ at vi skiller hos ud som serviceleverandør. Det er vores ‘brand’ der udtrykker essensen af produktets kvalitet, voreshøje serviceniveau, nærheden til kunderne og de traditionelle Swiss-værdier,” siger Holger Hätty, der erChief Commercial Officer hos SWISS.

Bestyrelsen hos SWISS anser også selskabets størrelse som et væsentligt aktiv, idet man dermed har mulighed for at være tættere på kunderne end de helt store luftfartsselskaber. Det skal ifølge CCO Holger Hätty sikre, at SWISS hurtigere kan respondere på og tilpasse sig kundernes krav og behov.

Som en del af fornyelsen vil SWISS fra oktober få nyt logo, der består af navnet SWISS sammen med logoet på halefinnen så selskabet instinktivt kan genkendes som det nationale luftfartsselskab i Schweiz.

Under det nye motto “Our sign is a promise“ skal logoet fremover i endnu højere grad afspejle, at selskabets navn og logo forpligter.Mange vil sikkert kunne genkende elementer fra det tidligere Swissair-logo i det nye SWISS-profil.

“Jeg er overbevist om, at en stærkere profil vil ruste os bedre til fremtidens konkurrence, der bliver hårdere og hårdere for hvert år,“ siger CEO og koncernchef hos SWISS, Harry Hohmeister.

Ved aflæggelse af regnskabet for første halvår forudså koncernchef Harry Hohmeister et vanskeligt 2011, men der ventes stadig overskud for Swiss International Air Lines, der har sinoperative base i Zürich og hovedkontor i Basel. Selskabet er medlem af Star Alliance.