Tavshedspligt lægger slør over lufthavnssikkerhed

Trafikstyrelsen ønsker ikke at gå i detaljer om årsagerne til, at alle fly fra Narsarsuaq i Grønland skal gennem en særlig kontrol ved ankomst til Danmark.

Noget nær det værste en lufthavn kan komme ud for omkring sikkerheden, er at få iværksat en såkaldt artikel 15 fra EU-kommissionen. Det skete for Københavns Lufthavn i 2006 og medførte, at alle passagerer rejsende fra CPH i ankomstlufthavnene skulle holdes adskilt fra andre passagerer. En rutine, der kostede tid og penge for flyselskaberne såvel som ankomstlufthavnene.

EU foretager jævnligt uanmeldte kontroller, hvor EU-inspektørerne møder op i lufthavnene for at sikre sig, at sikkerhedsprocedurer bliver overholdt. En sådan inspektion fandt for nylig sted i Billund Lufthavn, hvor EU-inspektørerne efterfølgende rettede opmærksomheden mod passagerer ankommende fra Færøerne. Det har medført, at EU har rettet fokus mod de internationale lufthavne på Færøerne og Grønland, henholdsvis Vágar, Kangerlussuaq og Narsarsuaq.

I første omgang har Vágar og Kangerlussuaq fundet nåde for EU-inspektørernes øjne, men inspektørerne er i næste måned på vej til begge lufthavne for at etablere en såkaldt tiltrædelseskontrol, således at der kan flyves fra begge lufthavne til alle EU-lande uden særlige sikkerhedsregler i ankomstlufthavnene.

Anderledes ser det ud med Narsarsuaq, hvor EU i denne uge besluttede, at alle passagerer ankommende til Københavns Lufthavn skal “forsegles“. Det sker ved at køre passagererne i bus fra det fjernparkerede fly og lede dem ind af en tidligere personaleindgang og udenom paskontrollen. Passagerer mellem Grønland og Danmark er nemlig ikke underlagt pas- og visumpligt.

Tavshedspligt hos Trafikstyrelsen
Hos Trafikstyrelsen, der er tilsynsmyndighed for de danske lufthavne inklusive Grønland og Færøerne, ønsker man ikke at oplyse årsagen til, at EU har valgt at lade den særregel ophøre, som Trafikstyrelsen tidligere havde givet Narsarsuaq Airport og Air Greenland i forening.

“På baggrund af en EU inspektion i maj måned 2013, har Trafikstyrelsen været nødt til at pålægge CPH en ny procedure i forbindelse med ankomster fra Narsarsuaq Lufthavn. Proceduren gælder imidlertid alene for Narsarsuaq og ikke for ankomster fra Kangerlussuaq.Styrelsen kan desværre ikke oplyse yderligere om baggrunden, da security-mæssige forhold er undergivet tavshedspligt,“ skriver Trafikstyrelsens kommunikationskonsulent Mads Gundelund Gerlach i en mail til CHECK-IN.dk.

Kilder i branchen peger på, at indhegningen af flyvepladsen i Narsarsuaq ikke er tilstrækkelig sikret, ligesom en del af lufthavnen er direkte åben ud til vandet. Det indebærer en potentiel risiko for, at fremmede kan trænge ind på lufthavnsområdet.

Air Greenland flyver to gange om ugen i højsæsonen mellem Narsarsuaq og København, mens ruten ikke beflyves i vinterhalvåret. Her skal man i stedet rejse via Kangerlussuaq. Det nyetablerede virtuelle flyselskab Greenland Express har planer om at trafikere Narsarsuaq hele året rundt, hvis flyselskabet får sine tilladelser på plads.