Terminal A-konkurrencesagen er slut

Konkurrencerådet forventes i dag at konstatere, at der ikke kan træffes en afgørelse i den konkurrencesag, som terminalprojektet Terminal A har rejst over for Københavns Lufthavne A/S. Luftfartslovgivningen lukker tilsyneladende sagen, hvorfor bolden ventes at blive spillet videre til transportminister Henrik Dam Kristensen.

Konkurrencerådet forventes senere i dag at færdigbehandle sagen om Terminal A, der er navnet på en lavprisflyterminal, som private investorer ønsker at opføre på arealer tilhørende Københavns Lufthavne A/S. Det erfarer CHECK-IN.dk.

Terminal A-projektet blev oprindeligt præsenteret den 24. juni 2008, men blev sidenhenoverhalet indenom af lavprisfingeren CPH Go, som Københavns Lufthavne A/S indviede i slutningen af 2010.

Terminal A-projektetfik en særdeles kold skulder fra Københavns Lufthavne A/S, der ikke ønskede at lade en fremmed terminaloperatør komme ind på lufthavnens arealer. Siden oktober måned 2008 har Konkurrencestyrelsen således behandlet en klage fra Terminal A over afvisningen fra Københavns Lufthavne A/S.

Konkurrencestyrelsen har nu afsluttet behandlingen af sagen og konklusionen ventes formaliseret på et møde i Konkurrencerådet i dag. Det er Konkurrencerådet, der har den overordnede administration af konkurrenceloven og som træffer afgørelse i større sager med principiel betydning og som kan danne præcedens i andre sager.

Luftfartslovgivningen spænder ben

Konkurrencerådet vil formentlig nå til den konklusion, at der ikke længere en nogen sag.

Det er den danske luftfartslovgivning, der kommer til at spænde ben for Terminal A-projektet. Ifølge en vurdering foretaget af Trafikstyrelsen, vil det ikke være muligt indenfor lovgivningens nuværende rammer at lade fremmede terminaloperatører drive en passagerterminal på lufthavnens arealer.

Det skyldes primært det forhold, at der ifølge lovgivningen principielt ikke kan være flere virksomheder, der kan være ansvarlig for sikkerheden indenfor lufthavnens område, når det gælder passagertrafik.

Den nuværende lovgivning giver dog fremmede cargo-operatører mulighed for at operere på lufthavnens område, men her er sikkerhedsniveauet anderledes end i passagerområdet.

Derforventes Konkurrencerådet attage udgangspunkt i Konkurrencelovens §2, stk.2, hvori det hedder at,reglerne kan fraviges hvis “en konkurrencebegrænsning er en direkte eller nødvendig følge af offentlig regulering.“

I samme lovgivnings §2, stk. 4 hedder det, at afgørelsen af, hvorvidt en konkurrencebegrænsning er omfattet af stk. 2, træffes af den minister, under hvis ressortområde den pågældende regulering henhører.

Politisk sag

Det betyder, at Konkurrencerådet i dag ventes at bede transportminister Henrik Dam Kristensen at tage stilling til,hvorvidt der skal tages skridt til at ændre lovgivningen.

Det skal ministeren i givet faldtage stilling tilindenfor firemåneder fra det tidspunkt han anmodes af Konkurrencerådet om at gøre det.

Lovgivningen kan dog ikke ændres, uden at de øvrige EU-lande skal konsulteres. Godt nok har EU-formandskabet til hensigt indenfor transportområdet at skabe større konkurrence i lufthavnene på ground-handling ydelser. Men når det handler om security-regulativer vurderes det at være en for kompliceret proces at igangsætte i forhold til de øvrige EU-lande.

Med Konkurrencerådets forventede afgørelse er den egentlige konkurrencesag således slut. Skal sagen fortsætte, bliver det således en politisk sag.

Det har ikke været muligt at få en udtalelse fra Transportministeriet, ligesom hverken Københavns Lufthavne eller Terminal A vil udtale sig, førend Konkurrencerådet senere i dag forventes at offentliggøre konklusionerne.