- CHECK-IN.DK - https://check-in.dk -

Tidligere Cimber-fly er første ATR 72 hos West Atlantic

31 år gammelt ATR 72-fly, som tidligere var en del af Cimber Air-flåden, er overgået til det svenske fragtflyselskab West Atlantic.

Fragtflyselskabet West Atlantic UK har de seneste år opereret en flåde, der udelukkende har bestået af jetfly. Nu har selskabet imidlertid fået det første ATR 72-turbopropfly i flåden.

Flyet med registreringen G-CLNK er leveret fra Lusat Leasing i Spanien. ATR 72-flyet er 31 år gammelt og blev oprindeligt leveret til selskabet American Eagle i 1990.

Det har siden været i flåden hos syv forskellige flyselskaber – heriblandt det tidligere danske flyselskab Cimber Air, som beskæftigede flyet i 2002 og 2003, hvorefter Cimber Air leasede det til BWIA West Indies Airways.

Ombygget til fragtfly
I 2006 overtog Swiftair flyet, som blev ombygget til et fragtfly, og det har siden været i drift hos det spanske selskab, der ligesom West Atlantic er en del af den spanske luftfartsgruppe Lusat Air.

Hos West Atlantic vil ATR-flyet blive indsat til at flyve med eksprespost- og fragt for en større kunde i Storbritannien, hvilket er West Atlantics speciale. Selskabet forventer at indsætte endnu et fly til at betjene denne kunde i begyndelsen af ​​andet kvartal i år.

Hovedkontor i Malmø
West Atlantic-koncernen har hovedkontor i Malmø og omfatter fragtflyselskabet West Air Sweden og West Atlantic UK. De to flyselskaber er blandt andet specialiseret i transport af post og farligt gods.

West Atlantic og West Air Swedens flåde tæller tilsammen 31 fly – heraf 17 Boeing 737, 11 British Aerospace BAe ATP, to Bombardier CRJ-200 og ét ATR 72.

Både West Atlantic UK og West Air Sweden er en del af den spanske luftfartsgruppe Lusat Air, overtog selskabet i 2019. Lusat Air omfatter desuden flyselskaberne Cygnus Air og Swiftair.

Gamle BAe-fly skal udfases
Med det første ATR 72-fly i flåden har koncernen med egne ord taget hul på en ”fornyelse” af flåden, hvor 11 British Aerospace BAe ATP-fly skal udfases. BAe ATP-flyene hos West Air Sweden har en gennemsnitsalder på næsten 31 år – altså samme alder som det ”nye” ATR 72-fly.

”Vi glæder os over tilføjelsen af ​​ATR 72 til vores flåde. Flyet er en fremragende platform til at erstatte vores velprøvede ATP-flåde, da vi fortsat søger drifts- og vedligeholdelsessynergi med vores søsterselskab Swiftair i Spanien,” siger Lars Jordahn, koncerndirektør for West Atlantic-koncernen.

 

Relaterede artikler:

Boeing 737 fra svensk fragtselskab skadet i hård landing

Indretter passagerfly til fragtflyvninger

13 dramatiske Cimber Sterling-døgn