Kabinen i Airbus A220-300 fra airBaltic fyldt med medicinsk udstyr. (Foto: airBaltic | PR)

Indretter passagerfly til fragtflyvninger

Flere flyselskaber har midlertidigt indrettet passagerfly til fragtfly for at imødekomme det store behov for at transportere medicinsk udstyr. SAS vil ikke omkonfigurere fly.

Det er ikke alle dele af luftfarten, der lider under coronakrisen. Flyselskaberne har ingen eller få passagerer i øjeblikket, mens der er stor efterspørgsel på fragtflyvninger.

I takt med at de mange passagerfly bliver sat på jorden, er der også flyselskaber der øjner en økonomisk mulighed ved midlertidigt at omdanne passagerfly til fragtfly for at kunne bistå med transport af nødvendige forsyninger at varer og medicinsk udstyr mellem landene.

Det gælder blandt andet British Airways, Lufthansa, Emirates og United, selvom selskaberne allerede har deciderede fragtfly i flåden. Herudover har Virgin Atlantic for et par dage siden gennemført selskabets første flyvning som regulær fragtoperation.

A220 fra Kina til Letland
I weekenden sendte lettiske airBaltic en Airbus 220-300 til Ürümqi i den selvstyrende Xinjiang Uyghur-region i det vestlige Kina. Her skulle der hentes 900.000 ansigtsmasker på en opgave, der var kommet i stand i samarbejde med Letlands sundhedsmyndigheder, AirLink Aviation Services og Wish Global.

Sæderne var taget ud af flyet, så der var blevet plads til i alt 619 kasser med udstyr, hvilket samlet vejede 5,1 ton og fyldte 47 kubikmeter. Ifølge airBaltic blev de 4.815 kilometer tilbagelagt på fem timer og 46 minutter på tomflyvningen, mens det tog seks timer og 35 minutter at flyve tilbage til Riga med udstyret.

To Aegean-fly omkonfigureret
I Grækenland har Star Alliance-selskabet Aegean Airlines omkonfigureret to passagerfly til fragtfly. Der er tale om en Airbus A320 og en A321, der begge skal hente medicinsk udstyr i Kina og andre lande i Asien til brug for de græske myndigheder. Flyvningerne er kommet i stand i et samarbejde med Hellenic Petroleum.

Når samtlige sæder tages ud, vil A320-flyet have en samlet lastkapacitet på 120 kubikmeter, mens A321´eren kan have plads til 170 kubikmeter fragt.

SAS: Ingen planer om fragt i kabinen
Hos SAS er der ikke i øjeblikket planer om at konfigurere passagerfly til fragtfly.

“Det er relativt omkostningstungt at fjerne sæder og omdanne kabinen, så det forventer vi ikke at komme til at gøre,” siger pressechef Kristoffer Meinert fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk.

I sidste uge gennemførte SAS en flyvning fra Stockholm til Chicago i samarbejde med Scan Global Logistics. Denne flyvning var uden passagerer, og dermed var det muligt at have 30 ton fragt i lastrummet mod normalt 20 ton, når der er passagerer ombord. Der var dog ikke fragt med i kabinen.

SAS vurderer og prioriterer løbende de forespørgsler, der kommer ind, og selskabet kommer givetvis til at foretage flere flyvninger med ekstra kapacitet i flyenes lastrum.

 

Relaterede artikler:

Ryanair-fly kan blive konverteret til fragtfly

Svensk verdenspremiere på Boeing 737-800 fragtfly

Slut med fragtflyvning hos Jet Time