Tidligere Sterling-direktør skal markedsføre Danmark i Australien

VisitDenmark har indgået en samarbejdsaftale med Eksportrådet i Udenrigsministeriet, som betyder, at generalkonsulatet i Sydney ledet af tidligere Sterling-direktør Michael T. Hansen, nu fungerer som turistorganisationens lokale repræsentant.

Australien er nyt vækstmarked for VisitDenmark,og bearbejdningen af markedet “down under“ vil officielt blive kickstartet i forbindelse med et kommende erhvervsfremstød i Sydney og Melbourne med Kronprinsparret i spiden.

”State of Green – Join the future. Think Denmark” er temaet for erhvervsfremstødet, der afvikles den 21.-24. november.

Og det bliver generalkonsulatet i Sydney, der skal være trækkraften i den danske turistmarkedsføring i Australien. Med virkning fra 1. september 2011 har VistDenmark indgået en samarbejdsaftale med Eksportrådet i Udenrigsministeriet, som betyder, at generalkonsulatet i Sydney fungerer som VisitDenmarks lokale repræsentant.

“Vi glæder os til at repræsentere VisitDenmark lokalt her i Australien og hjælpe med at markedsføre vores hjemland som rejsemål. Danmark har meget at tilbyde australierne og kan også fungere som et knudepunkt for rejser til Europa i øvrigt,“ siger generalkonsul Michael T. Hansen.

Michael T. Hansen er et kendt navn i den danske rejsebranche, idet han frem til konkursen i slutningen af oktober måned 2008 var Chief Commercial Officer i Sterling Airlines.

Samarbejdet med generalkonsulatet betyder, at de australske turoperatører, agenter og medier har et lokalt kontaktpunkt, når det gælder forespørgsler om Danmark som rejsemål. Indledningsvis vil der ske en afdækning og kortlægning af de turoperatører, som vil danne udgangspunkt for den fremadrettede indsats i Australien, oplyser VisitDenmark.

Rejsemarked i vækst

Det australske rejsemarked er stadig beskedent i størrelse i forhold til andre af VisitDenmarks markeder. Antallet af overnatninger i Danmark er omkring 50.000 på årsbasis. Fra august 2010 til juli 2011 steg antallet af australske overnatninger herhjemme dog med 18 procent.

Siden åbningen af Emirates-ruten fra Dubai til København den 1. august i år, er tilgængeligheden fra Australiens største byertil Danmark blevet øget betydeligt.

VisitDenmark vil således benytte erhvervsfremstødet til en målrettet og omfattende bearbejdning af rejsebureauer og relevante medier. Indsatsen understøttes af en omfattende markedsføringskampagne på b-t-c niveau i et tæt samarbejde med Emirates.

“Fremstødet er en perfekt anledning til at præsentere Danmark over for de australske turoperatører. Sammenlignet med andre fjernmarkeder har australierne et godt kendskab til Danmark, hvilketblandt andethænger sammen med den kongelige relation, og det viser sig også i interessen for at rejse til Danmark,“ siger markedschef for Nye Markeder i VisitDenmark, Thomas Kastrup.

Foto: Oddgeir Tørresdal (boarding.no)