De 'sorte' bokse fra det styrtede russiske fly. Foto: Interstate Aviation Committee.

Tilisede fartmålere kan være skyld i russisk flystyrt

Interstate Aviation Committee (IAC), oplyser, at flight recorderen fra Saratov Airlines An-148 flyet, der styrtede den 11. februar, viser, at det angiveligt var is i fartmålerne, der var årsag til styrtet.

Ifølge aero time viser de første resultater af den fortsatte undersøgelse af flystyrtet i Rusland, hvor alle 71 ombord på Saratov Airlines flyet omkom, ’opvarmningen af alle tre fartmålere – de såkaldte Pitot tubes – på denne flyvning stod i Off-position’, mens de på 11 tidligere flyvninger stod i On-position.

Ifølge teknikerne fra IAC startede problemerne omkring 2 minutter og 30 sekunder efter lift-off, da flyet havde nået en højde på 1.300 meter med en Indicated Air Speed (IAS) på 465-470 kilometer i timen. På dette tidspunkt viste der sig problemer på grund af forskellige værdier mellem to af flyets Pitot tubes.

Signal i cockpit
IAC forklarer, at efter signalet ’MATCH IAS’ havde lydt i cockpit tre gange, koblede besætningen autopiloten fra og resten af flyvningen foregik manuelt. Styrtet er registreret til klokken 11.27:05 – omkring seks minutter efter takeoff.

“På baggrund af analyserne af de registrerede data og undersøgelser af tidligere tilsvarende begivenheder, konkluderes det, at katastrofesituationen må være opstået på grund af de fejlagtige hastighedsmålinger, der blev vist på flyets instrumenter, hvilket stammer fra, at de involverede Pitot tubes var overisede, da deres varmeforsyning stod på Off”, hedder det i den foreløbige skriftlige rapport fra IAC.

Den 11. februar styrtede Saratov Airlines regional An-148 jet kort efter starten fra Moskvas Domodedovo lufthavnAlle 65 passagerer og seks kabinemedlemmer omkom.

Interstate Aviation Committee er en overstatslig organisation, der fører kontrol med flytrafikken i Commonwealth of Independent States (CIS), som på dansk kaldes SNG-landene.

 

Relaterede artikler:

Tre udlændinge blandt ofrene for russisk flystyrt

Air France-piloter vågnede lige før styrt