Tillægsydelser skal forbedre ruteøkonomi for Swiss

Det schweiziske luftfartsselskab Swiss er ligesom de øvrige selskaber i Lufthansa-gruppen i færd med at finde besparelser og nye indtægtsområder. Salg af tillægsydelser skal blandt andet medvirke til at forbedre økonomien.

Selskaberne i Lufthansa-gruppen gennemgår i øjeblikket en hestekur. De høje brændstofpriser samt et prispres skabt gennem øget konkurrence har gjort det nødvendigt at gå drastisk til værks.

Det schweiziske luftfartsselskab Swiss er ingen undtagelse. Selskabet har også ubalancen mellem den schweiziske franc og euroen at slås med.

“Valutasituationen har svækket vores position i forhold til de luftfartsselskaber, der har base indenfor EU,“ siger Harry Hohmeister, CEO hos Swiss, til Air Transport World.

Det er specielt på kort- og mellemdistanceflyvningerne i det europæiske marked, at Swiss ser forbedringsmuligheder. Ifølge Hohmeister er det nødvendigt, at selskabet forbedrer effektiviteten og giver som eksempel, at belægningsprocenten kan være op til 10 procent lavere på de europæiske ruter sammenlignet med oversøiske flyvninger.

Strukturelle ændringer
Udover besparelser bebuder Swiss-topchefen strukturelle ændringer hos luftfartsselskabet.

Således overvejer Swiss i øjeblikket, hvordan det vil være muligt via gebyrerat tage betaling for ekstra services.

“Vi vil altid garantere, at vi leverer en basis-service med høj kvalitet. De kunder, der vil have mere udover dette, må kunne købe dette som tillægsydelser,“ forklarer Harry Hohmeister til ATW.

Langdistance-forretningen lader til at være i god gænge, men det vil dog være nødvendigt at foretage kapacitetstilpasninger. Således har Swiss blandt andet gennemført en en omfattende vurdering af de afrikanske destinationer. Det førte blandt andet til, at ruten fra Zürich til Cameroun måtte lukke tidligere på året.

“Det kan føre til problemer med at fastholde indtægterne, hvis vi fokuserer for meget på transfertrafikken,“ konkluderer Swiss-topchefen.