Trafikstyrelsen ved hvad Højesteret vil beslutte

Endnu inden Højesteret har set på fire sager om erstatning ved flyforsinkelser, så antager Trafikstyrelsen, at retten stadfæster den måde reglerne fortolkes på i dag.

Højesteret kommer ikke med en afgørelse lige foreløbig. Og når de gør, så vil de følge landsrettens tidligere afgørelser. Det er vurderingen fra Trafikstyrelsen i sagen omkring domstolssystemets behandling af sager om teknisk relaterede flyforsinkelser. Og derfor ser styrelsen ikke noget problem i, at de fortsat træffer afgørelser i sager om erstatning i forbindelse med teknisk relaterede flyforsinkelser. Også selvom Østre Landsret har bedt Højesteret om at fastslå, hvordan reglerne for erstatning rent faktisk skal fortolkes.

I fire prøvesager, der mandag i sidste uge blev afgjort i Østre Landsret, er det springende punkt, om en teknisk relateret forsinkelse kan betragtes som en ekstraordinær omstændighed, der kan fritage luftfartsselskabet for sin kompensationsforpligtelse. Over 700 sager om erstatning i forbindelse med teknisk relaterede flyforsinkelser er indbragt for domstolene. Men før man går i gang med at behandle alle sagerne, så vil byretterne og landsretten gerne have Højesterets ord for hvordan reglerne skal fortolkes. Derfor er behandlingen af de mange sager i domstolssystemet sat i bero indtil Højesteret har kigget på de fire prøvesager.

Ikke stille i bero
Efter råd fra statens advokat, så mener Trafikstyrelsen dog ikke, at sagsbehandlingen skal sættes i bero, indtil Højesteret har talt.

”Trafikstyrelsen har rådført sig med Kammeradvokaten og på baggrund heraf er Trafikstyrelsens opfattelse, at styrelsen ikke er forpligtiget til at stille behandlingen af sager om kompensation for aflysninger og forsinkelser, som skyldes tekniske fejl, i bero for at afvente Højesterets dom,” oplyser Trafikstyrelsen i en mail til CHECK-IN.dk.

Styrelsen kører videre ud fra de foreløbige afgørelser fra Østre Landsret – på trods af at landsretten netop også har påpeget, at Højesteret bør indover.

”Det skyldes, at hensynet til klagerne taler for, at Trafikstyrelsen administrerer i overensstemmelse med den fortolkning, som Østre Landsret har anlagt, at det ikke kan forventes at Højesterets dom er nært forestående, og at der ikke er åbenbart grundlag for at antage, at Højesteret vil ændre landsrettens domme,” skriver Trafikstyrelsen.

Ikke kørte sololøb
Hos Thomas Cook Airlines Scandinavia mener man, at Trafikstyrelsens sololøb næppe er foreneligt med forvaltningsretten.

”Denne forvaltningspraksis er retssikkerhedsmæssigt betænkelig og næppe forenelig med forvaltningsretten og den retstradition, som vi har i Danmark. Det vil derfor være ønskeligt, at Trafikstyrelsen revurderede deres praksis og ikke længere kørte sololøb uden om domstolsmyndighederne,” sagde juridisk chef i Thomas Cook Airlines Scandinavia, Henning Romme-Mølby, i sidste uge til CHECK-IN.dk.